0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

زمان مورد نیاز برای مطالعه 13 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/11/26
نظرات وبلاگ 0

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که در حال رانندگی باشید و متوجه شوید هر بار ترمز می‌گیرید، ماشینتان یک صدای گوش‌خراش مشابه سوت زدن یا ناله کردن از خود تولید می‌کند. معمولاً افراد به صداهای ماشین خود عادت دارند و هر صدایی که خارج از حالت عادی باشد، به سرعت می‌تواند آزاردهنده شود و فکر راننده را به خود مشغول کند. در این صورت بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ماشین را نزد یک تعمیرکار ماهر ببرید تا او لنت‌ها را بررسی کرده و مشکل را تشخیص دهد؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید فعلاً به تعمیرکار مراجعه کنید، نگران نباشید. در این مقاله، دلایل سوت کشیدن لنت ترمز و راهکارهای رفع آن را باهم بررسی می‌کنیم تا شما با مشکلات احتمالی و رایج لنت ترمز بیشتر آشنا شوید و در صورت امکان خودتان مشکل را رفع کنید.

 

دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

ترمز نیروی بازدارنده ماشین است و در مواقع اضطراری، می‌تواند خودرو را متوقف کند تا از خطر تصادف با سایر ماشین‌ها یا عابران پیاده جلوگیری شود. توقف ماشین نیازمند اصطکاک است و در سیستم ترمز، لنت‌ها وظیفه تولید اصطکاک را بر عهده دارند. نحوه عملکرد آن‌ها بدین شکل است که لنت‌ها روی دیسک فشرده می‌شوند و با اصطکاک میان لنت و دیسک، سرعت خودرو کاهش می‌یابد. در طول زمان با استفاده مکرر، لنت‌ها دچار فرسایش می‌شوند و بهتر است هر چند وقت یکبار به فکر تعویض آن‌ها باشید. طول عمر لنت به طور کلی حدود ۸۰ هزار کیلومتر است اما عوامل متعددی هستند که می‌توانند موجب کاهش یا افزایش طول عمر آن شوند.

 

دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

 

اکنون که با لنت ترمز و عملکرد آن آشنا شدیم، می‌توانیم بررسی کنیم که چرا لنت ترمز سوت میکشد؟

۱. کیفیت بد لنت‌ها

در برخی موارد، برای ساخت لنت‌ها از فلز زیادی استفاده می‌شود یا ترکیب مناسب و مواد استاندارد در تولید آن‌ها به کار نمی‌رود. در چنین شرایطی، هنگام ترمز گرفتن ممکن است لنت‌ها صدای سوت تولید کنند که بسیار آزاردهنده بوده و تنها با تعویض لنت برطرف می‌شود. هنگام خرید یا تعویض لنت ترمز از طریق یک فروشگاه معتبر اقدام کنید تا از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید.

۲. تمام شدن لنت‌ها

تمام شدن لنت‌ها نیز می‌تواند یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز باشد. در چنین حالتی، لنت به انتهای خود رسیده و برخورد آهن لنت با دیسک ترمز منجر به تولید صدای ناهنجار و سوت‌مانند می‌شود. اگر هنگام ترمز گرفتن صدای خرخر یا سوت می‌شنوید، بهتر است سریعاً نسبت به تعویض لنت اقدام کنید زیرا در غیر این صورت دیسک چرخ خراب می‌شود و روی آن خط می‌افتد. البته گاهی اوقات لنت در جایی تمام می‌شود که دسترسی به تعمیرکار ندارید. برای پیشگیری از این امر بهتر است همیشه قبل از سفر سیستم ترمز را به طور کامل چکاپ کنید و یک دست لنت یدک همراه خود داشته باشید. یاد گرفتن نحوه باز کردن کالیپر و تعویض لنت نیز می‌تواند در شرایط سخت کمک‌کننده باشد؛ اما اگر خودتان لنت را عوض کردید در اولین فرصت و با رسیدن به اولین شهر، آن را نزد یک تعمیرکار متخصص ببرید.

 

تمام شدن لنت‌ها

 

اما شاید با خود فکر کنید تمام شدن لنت تنها یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است؛ پس چطور می‌توانیم تشخیص دهیم لنت‌ها تمام شده‌اند؟ برای این کار می‌توانید به علائم زیر دقت کنید:

  • بازدید چشمی: هر ماه یا هر ۱۰ هزار کیلومتر یکبار چرخ‌های خودرو را کاملاً باز کرده و لنت‌ها و بلبرینگ‌ها را بررسی کنید. اگر هنگام بررسی متوجه شدید که بیش از ۷۰ درصد لنت‌ها خورده یا تمام شده‌اند، فوراً به دنبال تعویض آن‌ها باشید.
  • روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر: روشن شدن این چراغ می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ از جمله بالا بودن ترمز دستی یا خراب بودن سوییچ انتهای آن، پایین آمدن سطح روغن ترمز و تمام شدن لنت ترمز. اگر چراغ ترمز پشت آمپر روشن شده است، لنت‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.
  • صدای خرخر لنت: برخی لنت‌ها سیم اتصال ندارند و تنها روش تشخیص تمام شدن آن‌ها، یک تکه آهن فلزی است که در لبه لنت قرار دارد. با رسیدن لنت به لبه این آهن، وقتی ترمز می‌گیرید آهن با دیسک برخورد کرده و صدای خرخر تولید می‌کند که نشان‌دهنده تمام شدن لنت است. در این صورت نیز باید سریعاً نسبت به تعویض لنت اقدام کنید.

۳. آسیب دیدن فنر لنت‌ها

اگر فنر نگهدارنده لنت آسیب ببیند و خراب شود، لنت سوت می‌کشد. دلیل این امر هم این است که خرابی فنر نگهدارنده مانع از قرار گرفتن لنت در جایگاه خود روی کالیپر می‌شود. در نتیجه، هنگام ترمز گرفتن لنت‌ها جابه‌جا شده و صدای سوت تولید می‌کنند. در این حالت می‌توان با تعویض فنر و نصب مجدد لنت، مشکل را برطرف کرد.

 

آسیب دیدن فنر لنت‌ها

 

۴. شیشه‌ای شدن دیسک ترمز

اگر دیسک ترمز شیشه‌ای یا به اصطلاح صابونی شود، عمل ترمزگیری به درستی انجام نمی‌گیرد. در چنین حالتی، پس از ترمز گرفتن صدای سوت می‌شنوید که باید با سمباده سطح دیسک را زبر کنید تا ایراد برطرف شود. اگر این روش جواب نداد، باید دیسک چرخ را عوض کنید.

 

دلایل سوت کشیدن هنگام ترمز گیری

تاکنون به بررسی دلایل سوت کشیدن لنت ترمز پرداختیم، اما آیا سوت کشیدن خودرو هنگام ترمزگیری تنها به دلیل بروز مشکلات در لنت اتفاق می‌افتد؟ خیر، این امر می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:‌

  • مستهلک شدن لنت ترمز: در این حالت به دلیل مستهلک شدن و ساییدگی بیش از حد لنت‌ها، قسمت فلزی آن‌ها با دیسک چرخ برخورد کرده و هنگام ترمزگیری صدای سوت یا خراش بین دو فلز را تولید می‌کند. در چنین حالتی باید لنت‌ها را عوض کنید.
  • استفاده از لنت‌های نامرغوب: اگر خودرو پس از گذشت مدتی از تعویض لنت هنگام ترمزگیری صدای سوت تولید می‌کند، دلیلش می‌تواند استفاده از لنت‌های تقلبی یا نامرغوب باشد. برای پیشگیری از این امر، هنگام خرید لنت به کیفیت آن توجه کرده و از خرید لنت تقلبی خودداری کنید.
  • تماس نامناسب لنت با دیسک چرخ: گاهی اوقات تعویض لنت‌های ترمز در خودرو به درستی انجام نمی‌گیرد که باعث می‌شود لنت‌ها با دیسک تماس کاملی برقرار نکنند. در این صورت صدای ساییدگی یا همان سوت را هنگام ترمزگیری خواهید شنید. اگر این مشکل برطرف نشود، منجر به ساییدگی ناهمگون لنت و صدمه به دیسک چرخ خواهد شد.
  • مشکلات مربوط به دیسک چرخ: اگر مطمئن هستید که جنس لنت‌ها مناسب است و به درستی کار می‌کنند اما همچنان هنگام ترمزگیری خودرو سوت می‌کشد، ممکن است علت آن بروز مشکل در دیسک‌ها باشد: ایجاد خراشیدگی روی سطح دیسک، قرار گرفتن ذرات خارجی بین لنت و دیسک یا زدگی دیسک که به مرور اتفاق می‌افتد. در این صورت باید دیسک را بررسی کرده و با صیقلی کردن سطح آن یا تعویض دیسک، صدای سوت را از بین ببرید.
  • سایر عوامل: مشکل سوت کشیدن خودرو هنگام ترمزگیری همچنین ممکن است مربوط به تنظیم نبودن فنرهای لنت‌ها، شل بودن کلیپرها یا بروز ایراد در بلبرینگ‌های چرخ باشد.

 

دلایل سوت کشیدن هنگام ترمز گیری

 

علل سوت کشیدن لنت ترمز نو

سوت کشیدن لنت ترمز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها، نامرغوب بودن لنت‌ها یا تمام شدن آن‌هاست؛ اما اگر لنت را تازه تعویض کرده‌اید و باز هم ماشین هنگام ترمزگیری سوت می‌کشد چه؟ در این صورت ممکن است سوت کشیدن لنت ترمز نو به دلیل بروز یکی از مشکلات زیر باشد:

۱. وجود خط و خش روی دیسک ترمز

یکی دیگر از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز می‌تواند خط افتادن روی دیسک ترمز باشد. این امر بخصوص زمانی اتفاق می‌افتد که لنت کهنه را با لنت نو عوض می‌کنید و هنگام ترمز گرفتن، لنت سوت می‌کشد. در چنین حالتی، سطح لنت با دیسک چرخ کامل تماس برقرار نمی‌کند و لنت هنگام ترمز گرفتن سوت می‌کشد. در این حالت باید دیسک چرخ را تعویض کرده و از تراشیدن آن خودداری کنید؛ بخصوص اگر دیسک از حد نرمال هم لاغرتر شده باشد.

۲. داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت

اگر از ترمز ماشین خود زیاد استفاده می‌کنید (بخصوص هنگام حرکت در ترافیک شدید یا نقاط شیب‌دار و سرازیری‌ها) احتمالش بالاست که مشکل شما این باشد. هنگام داغ شدن لنت و دیسک ترمز، گیرایی لنت کاهش پیدا می‌کند، قدرت ترمزگیری آن ضعیف شده و احتمال خطر بالا می‌رود. در این حالت علاوه‌بر شنیدن صدای سوت، بوی لنت را نیز حس خواهید کرد که ناشی از داغ شدن بیش از حد آن است. در چنین شرایطی با کمی استراحت دادن به سیستم ترمز و خنک شدن لنت و دیسک، مشکل برطرف خواهد شد.

۳. لبه‌دار شدن دیسک

لبه‌دار شدن دیسک نیز می‌تواند علت سوت کشیدن لنت ترمز باشد؛ بخصوص اگر تازه لنت را عوض کرده‌اید. دلیلش هم این است که لنت به طور کامل روی دیسک ترمز قرار نگرفته و حالت زاویه‌دار به خود می‌گیرد. دیسک چرخ می‌تواند به دلایل مختلفی لبه‌دار شود؛ از جمله کیفیت بد یا استاندارد نبودن لنت قبلی. در این صورت باید دیسک را عوض کنید تا مشکل حل شود.

۴. قرار نگرفتن لنت به طور کامل روی دیسک

این امر می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله استاندارد نبودن لنت ترمز، ایراد در کالیپر ترمز یا نصب غیراصولی و نادرست لنت. معمولاً این مشکل هنگام تعویض لنت کهنه با لنت نو رخ می‌دهد و باید به سرعت برطرف شود. اگر ایراد در کالیپر باشد، می‌توان با سرویس کردن کالیپر و پخ زدن گوشه‌های لنت صدا را برطرف کرد. اگر لنت‌ها درست نصب نشده‌اند نیز باید دوباره و به صورت صحیح نصب شوند. اگر لنت‌ها استاندارد نیستند، باید به دنبال تعویض آن‌ها با لنت صحیح و استاندارد باشید.

 

علل سوت کشیدن لنت ترمز نو

 

راهکارهای رفع صدای سوت ترمز

تاکنون دلایل سوت کشیدن لنت ترمز (چه کهنه و چه نو) را بازگو کردیم و به بررسی دلایل سوت کشیدن خودرو هنگام ترمزگیری نیز پرداختیم؛ اما در صورت بروز چنین مشکلی چه باید کرد؟ با استفاده از دستورالعمل‌های زیر می‌توانید صدای سوت کشیدن خودرو را برطرف کنید:

  • توجه به برخی نکات هنگام تعویض لنت: قبل از تعویض لنت ماشین، دیسک ترمز را با آب و صابون تمیز کنید تا حالت مغناطیسی آن کاملاً از بین برود. با این کار، ذرات اضافی روی سطح دیسک نیز از بین می‌رود و احتمال لرزش یا تولید صدا را کاهش می‌دهد.
  • زمان دادن به لنت جهت هماهنگی با دیسک: پس از تعویض لنت، چند ساعت زمان می‌برد تا لنت و دیسک باهم هماهنگ شوند. اگر تازه لنت را عوض کرده‌اید و صدای سوت می‌شنوید، مقداری به آن زمان بدهید تا صدا از بین برود.
  • استفاده از ورقه‌های پشت لنت: این صفحات چندلایه را می‌توانید پشت لنت قرار دهید تا صدا و ارتعاشات را به خود جذب کنند.
  • گریس‌کاری لنت یا روغن زدن پشت لنت: با این کار مانع ارتعاش بین لنت و کالیپر می‌شوید و به این ترتیب نویز و سوت کاهش پیدا می‌کند.
  • سمباده زدن روی لنت: می‌توان لنت را از داخل کالیپر درآورد و قبل از نصب مجدد، سمباده زبر زد تا حالت شیشه‌ای یا صیقلی آن از بین برود.

 

راهکارهای رفع صدای سوت ترمز

 

سخن پایانی

در این مقاله به دلایل سوت کشیدن لنت ترمز پرداختیم و راهکارهایی برای حل آن ارائه دادیم. به صورت کلی توصیه می‌شود در صورت شنیدن صدای سوت هنگام ترمزگیری، به یک تعمیرکار ماهر و مورد اطمینان مراجعه کنید تا از حل دائمی مشکل مطمئن شوید. همچنین بهتر است از لنت‌های باکیفیت و مرغوب استفاده کرده و برای سالم ماندن خودرو، هر از گاهی قطعات آن را سرویس یا در صورت نیاز تعویض کنید تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment