0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

رینگ ماشین چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 18 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/06/15
نظرات وبلاگ 0

موتورها برای کارکردن مانند بدن انسان که برای زنده ماندن نیاز به غذا دارد، نیاز به رینگ موتور ماشین دارند. رینگ‌های پیستون که معمولاً از چدن یا فولاد ساخته می‌شوند، حلقه‌های شکافی هستند که در یک شیار روی قطر بیرونی پیستون قرار می‌گیرند (سیلندری متحرک از فلز که به طور مؤثر موتور را به کار می‌اندازد). وظیفه اصلی آن ها اطمینان از این است که با اعمال فشار صحیح بر روی دیواره یا آستر سیلندر، یک لایه روغن ثابت حفظ شود. راه های دیگری که در آن رینگ های پیستون مفید هستند، جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد در داخل پیستون با انتقال گرما از تاج پیستون به سیلندر است.

رینگ موتور ماشین-رابستون

چرا موتورها به رینگ نیاز دارند؟

وظیفه اصلی رینگ پیستون، افزایش راندمان آن است. اگر یک رینگ موتور فلزی داخل شیارهای طراحی شده قرار گیرد؛ روند حرکت و رفت و برگشت پیستون را آسانتر و بهتر خواهد کرد که در نتیجه این امر به سبب بازدهی بالا و بهینه موتور می شود. با قرار گیری رینگ های خودرو بر روی پیستون فضای لقی که بین دو قطعه یعنی سیلندر و پیستون وجود دارد کنترل می شود، در طی این فرایند حرکت پیستون ها نیز تنظیم خواهد شد. همان طور که گفته شد، رینگ پیستون ها اکثرا از جنس چدن هستند و به همین علت از استحکام و مقاومت بالایی در برابر گرما برخوردار هستند. علاوه بر این طول عمر رینگ موتور ماشین به دلیل خاصیت ارتجاعی آن بالا می رود و کارایی آن نیز بهتر می شود.

علاوه بر این سطح تماس پیستون با دیواره سیلندر کم شده و همین امر فرسایش و اصطکاک قطعاتی مثل: موتور، سیلندر و سرسیلندر را به حداقل ممکن می رساند. دلیل دیگری که وجود پیستون را الزامی می کند، میزان مصرف بسیار پایین بنزین در خودرو است. حرکت پیستون به واسطه استفاده از رینگ موتور بهینه تر خواهد شد. البته رینگ پیستون به دلایل دیگری باید در خودرو وجود داشته باشد که یکی از دلایل این است که از ورود آب، روغن و سیالات دیگر به درون موتور توسط رینگ پیستون جلوگیری می شود. رینگ پیستون از آتش سوزی، نشت گاز و... در موتور جلوگیری خواهد کرد که از مزایای آن به شمار می رود.

انواع رینگ موتور خودرو

به طور کلی رینگ موتور ماشین در دو نوع رینگ فشاری و روغنی تولید و عرضه می شود. هر یک از این مدل ها وظیفه بخصوصی را برعهده دارند، اما هر دو نوع آن برای عملکرد خوب موتور ضروری و لازم است. امروزه رینگ‌های پیستون از چدن ساخته می‌شوند. جنس رینگ های موتور خودرو عامل مهمی در کاربرد و قیمت قطعه محسوب می شود، هر جنس از رینگ پیستون ها در خودرویی مخصوص استفاده می شوند، بیایید نگاهی دقیق تر به هر نوع از رینگ پیستون ها بیندازیم.

  • رینگ پیستون روغنی

    رینگ موتور ماشین از نوع روغنی خود به چند نوع مختلف تقسیم می شود. از جمله این مدل ها می توان به رینگ روغنی سوراخ دار یا چاک دار، شیاردار و... اشاره کرد. وظیفه اصلی رینگ روغنی جلوگیری از روغن اضافی به داخل محفظه احتراق است، این قطعه در اطراف پیستون قرار دارد و زمانی که به پایین حرکت می کند در کنار پیستون از جاروکردن روغن جلوگیری می کند. در صورت وجود رینگ روغنی در خودرو، ورود و خروج رینگ تحت کنترل قرار می گیرد و از مصرف زیادی آن جلوگیری می شود. جدای از این مسائل وجود رینگ روغنی در خودرو موجب افزایش بازدهی می شود، در اصل ساختار تشکیل دهنده آن به این امر کمک بسزایی می کند. رینگ های روغنی به طور کلی از سه تکه با کناره های فولادی برای کاهش ساییدگی رینگ تشکیل می شود.

  • رینگ پیستون فشاری

    از دیگر رینگ های موجود در بین اجزای مهم موتور می توان به رینگ های فشاری اشاره کرد، این نوع از رینگ های خودرو وظیفه مهم جلوگیری از نشت گاز از کناره پیستون به سمت خارج از محفظه را بر عهده دارد که می توان گفت وجود این رینگ را در خودرو الزامی می کند. انجام این حرکت توسط رینگ فشاری زمان حرکت رفت و برگشت پیستون در موتور اتفاق می افتد. طی نوساناتی که در پیستون رینگ فشاری رخ می دهد، رینگ منبسط شده و به سطح پیستون می چسبد که این کار از خارج شدن گاز تا حدودی جلوگیری می کند. البته ناگفته نماند که تنها رینگ فشاری نمی تواند جوابگو باشد و در کنار آن حتما باید از رینگ روغنی هم استفاده کنید تا این فرایند با سهولت بیشتری انجام‌ شود.

تعداد رینگ لازم در موتور

اگر با وجود این توضیحات بازهم در رابطه با رینگ پیستون برای تان سوالی پیش آمده، که تعداد رینگ موجود برای پیستون های موتور چقدر است؟ باید بگوییم که این تعداد در رینگ برای موتورهای مختلف کاملا متفاوت است. این تعداد در هر موتور برای هر پیستون تقریبا ۳ الی ۷ عدد متغیر بوده و به سوخت درون محفظه، تراکم هوا و نوع موتور بستگی دارد. در موتورهای دیزلی معمولا هر پیستون بیش از ۵ رینگ موتور می خواهد، اما در موتورهای بنزینی هر پیستون یک رینگ فشاری و دو عدد رینگ روغنی نیاز دارد.

تعداد رینگ لازم در موتور-رابستون

وظیفه اصلی رینگ موتور خودرو چیست؟

وظیفه اصلی رینگ پیستون خودرو زمانی مشخص می شود که پیستون در قسمت پایین حرکت را شروع کند. در واقع مهم ترین و اصلی ترین وظیفه رینگ موتور خودرو این است که از ورود روغن به داخل محفظه موتور جلوگیری کند. برای این کار رینگ ها باید به راحتی داخل شیار قرار گیرند. برای اطمینان از نحوه درست قرار گیری رینگ موتور ماشین ابتدا جای حرکت هر یک از انواع رینگ موتور را به خوبی بررسی کنید و بعد آن ها را نصب کنید. شما می توانید در پیستون برحسب خودرو از رینگ های روغنی، فشاری استفاده کنید. کاهش تماس پیستون با دیواره سیلندر از جمله مهم ترین وظایف رینگ موتور می باشد.

علت شکستن رینگ پیستون

دلیل اصلی شکستن رینگ موتور فضای ناکافی بین شیار و رینگ پیستون می باشد که در این حالت رینگ موتور داخل شیار گیر کرده و موجب شکستگی می شود. اگر سیلندر ماشین را به خوبی روغن کاری نکرده باشید ممکن است شکستگی رینگ رخ دهد، همچنین اگر سیلندر خودرو تا حدودی ساییده شود باید بدانید که امکان شکستن آن وجود دارد. شکاف درون رینگ نیز سبب شکستگی می شود، علاوه بر این اگر قسمت بالایی تنظیم کننده به نحو صحیح تعبیه نشده باشد قطعا موجب شکستگی خواهد شد. بهتر است که دلایل شکستگی رینگ را تا حدودی بشناسید تا بتوانید از عوامل شکستن جلوگیری کنید.

خرید رینگ موتور خودرو

هر فردی به دنبال قطعات و لوازم یدکی های باکیفیت و مرغوب برای خودرو خود است، چرا که انواع لوازم یدکی ها از جمله نیازهای مهم هر خودرویی است که در طول روز به صورت دائمی کار می کند. البته افراد باید توجه داشته باشند که محصولاتی بااصالت و باکیفیت را برای خودروی خود خریداری کنند، اما چگونه؟ خریداران باید دقت کنند که کالاهای تقلبی را به جای اصل نخرند و گول قیمت ارزان محصولات را نخورند. لوازمات تقلبی در بازار بسیار رایج شده و بهتر است حتما از فروشگاه های معتبر مانند رابستون خریدهای خودتان را انجام دهید. شما می توانید از انواع فروشگاه های معتبر در سراسر کشور محصولاتی باضمانت را خریداری کنید، البته چنین فروشگاه هایی امکان مرجوعی یا تعویض کالا را نیز برای مشتریان فراهم می آورند که موجب رضایت و جلب اعتماد مشتری خواهد شد.

هزینه تعویض رینگ موتور خودرو

اگر زمانی موتور خودروی شما نیاز به تعویض رینگ پیستون داشت، بسته به نوع خودرو هزینه های مختلفی بر روی دوش شما خواهد گذاشت. در بین انواع خودروهای موجود در ایران، برای تعمیرات رینگ پیستون خودروی پراید از ارزان ترین هزینه ها برای تعمیرات برخوردار است. البته پراید هم با هزینه خرید قطعه و دستمزد تعمیرکار تقریبا یک میلیون تومان در می آید. برای انواع خودروهای دیگر مثل: پژو پارس، ال نود، دنا، سمند، پژو۴۰۵ و... هم هزینه های تعمیر رینگ پیستون تقربیا بین یک تا دوسه میلیون تومان است که باید بابت تعمیر پیستون بپردازید.

اجزای تشکیل دهنده پیستون

بخش های اصلی که که رینگ موتور ماشین را تشکیل می دهند شامل: تاج و دامنه، سوراخ گژنپین و رینگ پیستون می باشد. قسمت بالایی رینگ موتور نیز به شکل های متفاوتی ساخته می شود. در برخی مواقع به شکل مسطح و صاف، در برخی مواقع نیز به شکل مقعر یا گنبدی ساخته می شود. برای تعیین شکل نهایی این قطعه، سیلندر، سرسیلندر، طراحی موتور، محفظه احتراق و مدل سوپاپ قطعات مهمی هستند. پیستون و رینگ خودرو در کنار هم عملکرد خوبی را ارایه می دهند و از قطعات مهم برای حرکت موتور خودرو محسوب می شوند.

جنس پیستون

جنسرینگ موتور ماشین اغلب از چدن یا آلومینیوم می باشد. همان طور که می دانید چدن در برابر گرما و حرارت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد، به همین دلیل رینگ های چدنی در خودروهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. البته این رینگ ها بسیار بزرگ و سنگین هستند و بیشتر در موتورهای دیزلی کاربرد دارند. اما مدل های رینگ آلومینیومی در اکثر خودروهای سواری مورد استفاده قرار می گیرند، چرا که سبک بوده و توان انتقال حرارت بیشتری دارند. مدل آلومینیومی رینگ پیستون به طور گسترده استفاده می شود، به طوری که حتی در موتورهای دیزلی هم به کار برده می شود و محدودیتی وجود ندارد.

البته در برخی از موتورها احتمال آب شدن آلومینیوم وجود دارد که در این موتورها بهتر است از جنس چدن استفاده کرد تا حالت اصلی رینگ حفظ شود. مدل آلومینیومی و چدنی رینگ های پیستون هرکدام به شکلی ساخته می شوند که روش ساخت آلومینیومی آهنگری و ریخته گری است. در روش ساخت ریخته گری، شکل این قطعه سوراخ سوراخ است و توان لازم را در پیچ های بالا ندارد. اما، پیستون ساخته شده با روش آهنگری با توجهدبه بدنه فشرده ای که دارد توان بسیار بیشتری هم نسبت به روش ریخته گری از خود نشان می دهد. معمولا به دلیل خاصیت ارتجاعی رینگ پیستون، آن را از آلیاژهای فولادی یا چدن مقاوم می سازند.

جنس پیستون-رابستون

علائم و نشانه هایی که باید جدی گرفت

اگر شاهد خروج دود آبی از موتور بودید، بدانید که روغن موتور در حال سوختن است. دلیل آن می تواند شکستگی یا خراش برداشتن رینگ پیستون، آسیب دیدگی یا زخمی شدن سیلندرها باشد. اگر چنین علائمی وجود داشت حتما باید رینگ موتور را چک کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر رینگ موتور ماشین دچار آسیب شد و علت آن را دانستید در اولین فرصت سعی کنید آن را حل کنید تا منجر به ایجاد مشکلات جدی تر برای خودرو نشود.

افزایش طول عمر رینگ پیستون

حین کار موتور رینگ پیستون در معرض هوا و سوخت کثیف، روغن آلوده و گازهای بد قرار می گیرد که همین امر موجب کاهش طول عمر قطعات همچنین عملکرد نامطلوب موتور می شود. اگر به طور صحیح از رینگ پیستون نگهداری شود، تعویض روغن منظم قطعا دوام رینگ ها را افزایش می دهد. زمانی که رینگ موتور خودرو شروع به فرسودگی می کند، توانایی آن برای عایق بندی گاز کاهش خواهد یافت. برای تعمیر رینگ خراب شده می توانید از انواع مایعات شیمیایی استفاده کنید. محصولات شیمیایی به کمک لایه غلیظی از روغن به طور کامل روی رینگ ها را می پوشاند، تا دیواره موتور عایق بندی شود و عملکرد بهتری از خود نشان دهد. البته نمی توان گفت با این راه حل مشکل و خرابی رینگ پیستون رفع می شود، بلکه باید در اولین فرصت به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید.

وظیفه مهم و اصلی رینگ های پیستون موتورها عبارتند از:

  • انتقال حرارت از پیستون به دیواره سیلندر بهبود می یابد.
  • روغن به طور مناسب بین دیواره سیلندر و پیستون حفظ خواهد شد.
  • مصرف روغن با روش خراش دادن روغن از دیوار سیلندر تنظیم می گردد
  • جنس اغلب رینگ های خودرو از چدن، آلومینیوم یا فولاد است.
  • هر سه رینگ پیستون از قطر بیرونی پیستون به دیواره های سیلندر داخلی متصل می شوند. پیستون به دلیل تماس مداوم با محفظه احتراق گرم می شود. در نتیجه، پیستون باید خنک شود و گرما باید از بین برود. اینجاست که هر سه رینگ پیستون به کار می آید. رینگ ها گرما را از پیستون به دیواره های سیلندر داخلی منتقل می کنند و در نتیجه دمای پیستون را کاهش می دهند.

خرابی رینگ پیستون معمولی

در حین کار موتور، پیستون ها و رینگ ها به تدریج فرسوده می شوند و پس از آن غیر قابل استفاده می شوند. نقص اصلی افزایش شکاف بین رینگ و سیلندرها است که باعث ایجاد مشکل در راه اندازی موتور، افزایش مصرف سوخت، کاهش شدید قدرت، ایجاد فشار بیش از حد در مخزن روغن می شود. اغلب، رانندگان در صورت آسیب رینگ و پیستون با مشکلاتی روبه رو می شوند. در این فرآیند به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور یا رسوب روغن، رینگ ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند، به این معنی که تمام خاصیت ارتجاعی رینگ و پیستون ها از بین می رود.

علائم خرابی رینگ پیستون

یکی از علائم بارز بد بودن رینگ موتور ماشین ، خروج دود زیاد از اگزوز ماشین شما است. علاوه بر افزایش میزان دود اگزوز، این دود بوی سوزاننده ای نیز خواهد داشت و تیره تر از حد معمول به نظر می رسد. ظاهری خاکستری تیره دارد زیرا روغن موتور به محفظه احتراق نشت می کند و رینگ های پیستون به خوبی آب بندی نمی شوند.

    • مصرف بیش از حد روغن

      لحظه ای که چراغ چک موتور شما به دلیل مصرف بیش از حد روغن روشن می شود، به احتمال زیاد رینگ های پیستون شما نیاز به تعویض دارند. رینگ های پیستون فرسوده منجر به نشت روغن در محفظه احتراق می شوند که به طور خودکار به عنوان مصرف روغن بیشتر توسط خودرو نشان داده می شوند. بنابراین سعی کنید مرتباً سطح روغن موتور را بررسی کنید.

    • کاهش شتاب

      رینگ های پیستون فشرده سازی و روانکاری را تنظیم می کنند. بنابراین، زمانی که رینگ‌های پیستون شما فرسوده می‌شوند و عمل فشرده‌سازی و روان کاری به طور کامل انجام نمی شود، خودرو قدرت شتاب خود را از دست می‌دهد. وقتی روی پدال گاز پا می گذارید، ماشین برای شتاب گرفتن مشکل دارد و موتور برای پاسخ دادن و سرعت بخشیدن زمان بیشتری می برد. کاهش شتاب نیز می تواند به دلیل خراب شدن آب بندی سوپاپ ها باشد. بنابراین یک تست فشرده سازی انجام دهید تا تشخیص دهید که آیا رینگ های پیستون دچار مشکل هستند یا خیر. فشرده سازی کم به این معنی است که رینگ های پیستون شما آسیب دیده هستند و باید تعویض شوند.

  • عملکرد ضعیف موتور

    همان طور که در بالا ذکر شد، از دست دادن تراکم به دلیل چرخش ناکارآمد موتور، شتاب را به تاخیر می اندازد که منجر به توقف موتور می شود. در موارد شدید، ممکن است تمام قدرت موتور را از دست بدهید و ممکن است نیاز به یدک‌کش برای بردن وسیله نقلیه داشته باشید در این حالت موتور در جاده به دلیل ضعیف شدن رینگ‌های پیستون بد کار می‌کند. البته موارد جزئی فقط منجر به عملکرد ضعیف موتور می شوند. توقف کامل موتور تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که علائم اولیه خرابی رینگ‌های پیستون را نادیده بگیرید و بدون این‌که خودرو را برای بازرسی نزد مکانیک ببرید، به استفاده از خودرو ادامه دهید.

  • فیلترهای هوای کثیف

    افزایش در مصرف روغن اغلب به دلیل دمیدن است که مخلوط هوا و روغن در محفظه احتراق از حلقه های نصب شده پیستون نشت می کند تا فشار بیشتری در میل لنگ موتور ایجاد کنند. هنگامی که دریچه های فشار از شیلنگ تهویه (PCV) به میل لنگ باز می گردد، ورودی هوا بسیار روغنی می شود که این امر سبب افزایش مصرف روغن خواهد شد. رینگ‌های پیستون بخش‌های مهم موتور خودرو هستند. آن ها ممکن است به راحتی نادیده گرفته شوند، اما در صورت نبود می توانند باعث آسیب جدی به خودرو شوند، زیرا موتور تراکم لازم برای جلوگیری از نشت روغن را از دست می دهد. با افزایش مصرف روغن توسط خودرو و افزایش و تغییر رنگ دود متوجه خرابی رینگ های پیستون خواهید شد. به محض مشاهده هر یک از علائم خرابی رینگ موتور ماشین، به طور مرتب به مکانیک مراجعه کنید تا رینگ های پیستون خود را در اسرع وقت بررسی و تعویض کنید.

جمع بندی

رینگ پیستون یا همان رینگ موتور ماشین ، رینگ به معنای حلقه و پیستون نیز به معنای حلقه های پیستون می باشد. این قطعه وظیفه جلوگیری از نشت گاز را بر عهده دارد و همچنین در کنار پیستون کنترل روغن را انجام می دهد. در واقع وجود این قطعه در موتور کاملا الزامی است، همچنین در صورت نبود این قطعه عملکرد موتور کاهشی شده و موجب آسیب به خودرو می شود. مرغوبیت و کیفیت بالای رینگ پیستون عاملی مهمی در نحوه عملکرد و ماندگاری دستگاه است، برای خرید رینگ موتور خودرو حتما توجه لازم را داشته باشید تا بتواند قطعه ای باکیفیت و درجه یک را انتخاب کنید. شما می توانید از فروشگاه ها معتبر سطح کشور که دارای نمایندگی های معتبری هستند، لوازم یدکی ها را خریداری کنید، چرا که این فروشگاه ها ضمانت و مرجوعی را اساس کار خود قرار می دهند تا مشتری بعد از خرید رضایت کاملی داشته باشد.

رینگ‌های پیستون قطعاتی هستند که روی پیستون‌ها نصب می‌شوند و معمولاً از دو حلقه فشاری و یک حلقه رینگ روغنی استفاده می‌کنند. شکل رینگ ها به صورت دایره ای است و برای نصب بر روی پیستون از برشی استفاده می شود. اگر پیستون های موتور مجهز به رینگ نبودند، موتور به سادگی به دلیل فشرده نبودن و همچنین به دلیل پر شدن سیلندر با روغن و هدر رفتن سریع آن کار نمی کرد. هدف اصلی رینگ های پیستون اطمینان از فشار طبیعی در سیلندر با فشار محکم بر روی دیواره سیلندر و همچنین جلوگیری از هدر رفتن روغن و تخلیه آن به داخل مخزن است. همچنین، رینگ ها گازهای دمشی را حفظ می کنند، تنها در صورتی که سیلندر پیستون سایش نداشته باشد.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment