0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

10 راهکار برای افزایش طول عمر لاستیک خودرو

طی چند سال اخیر قیمت لاستیک در کشور ما همواره رو به افزایش بوده است، از این رو مالکین خودروها به شناخت راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک علاقه‌مند شده‌اند. یادگیری ترفندهای افزایش طول عمر تایر به مالکین خودروها اجازه می‌دهد تا مدت زمان بیشتری از یک تایر بهره‌مند شوند. در نتیجه هزینه‌های بلند مدت آن‌ها بابت نگهداری خودرو کاهش می‌یابد.

تایر خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر اتومبیل است. کیفیت و نوع تایرها بر موارد بسیاری در خودرو تأثیر می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سلامت سیستم تعلیق و سواری راحت اشاره کرد. بدیهی است که اگر از تایر خودرو به خوبی مراقبت کنید، این قطعه نیز وظیفه خود را به خوبی انجام خواهد داد و از قطعات جلوبندی اتومبیل شما مراقبت خواهد کرد. در این مقاله از رابستون، به بررسی و معرفی ترفندهای افزایش طول عمر تایر خواهیم پرداخت. پس اگر مایل هستید که راننده بهتری باشید و از اتومبیل خود به خوبی مراقبت کنید تا پایان متن با ما همراه شوید.

 

معرفی انواع راهکارها برای افزایش طول عمر لاستیک

پیش از توضیح درباره راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک و آشنایی با آن‌ها، لازم است تا حقایقی را در مورد تایر توضیح دهیم. نخستین حقیقت این است که لاستیک یک قطعه مصرفی بوده و عمر لاستیک خودرو به طور متوسط بین 5 الی 6 سال برآورد می‌شود و پس از آن بایستی نسبت به تعویض این قطعه اقدام کرد.

مسئله زمان در عمر لاستیک اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از خبرگان حوزه لاستیک اعتقاد دارند که عمر لاستیک را باید از زمان تولید آن محاسبه کرد. تاریخ تولید لاستیک به صورت یک عدد چهار رقمی شامل هفته و سال تولید روی آن درج شده است. برای مثال اگر یک لاستیک در سال 2020 میلادی تولید شده باشد، حداکثر عمر آن به سال 2026 میلادی خواهد رسید.

معرفی انواع راهکارها برای افزایش طول عمر لاستیک

با این حال در شرایطی که تایرها به خوبی نگهداری شوند، عمر مفید آن‌ها به بیش از این رقم خواهد رسید. همچنین اگر تایرهای خریداری شده از برندهای مطرح جهانی باشند، دوام بیشتری در بلندمدت خواهند داشت؛ بنابراین اگر یک تایر مرغوب خریداری کنید و به خوبی از آن مراقب به عمل آورید، این لاستیک تا مدت‌ها به خدمت‌رسانی ادامه خواهد داد. افزایش عمر لاستیک در شرایط فعلی که قیمت این قطعه افزایش قابل توجهی داشته است، یک مزیت بزرگ برای مالکان خودروها به حساب می‌آید.

حتماً نسخه‌های نخستین مونتاژی از رنو مگان و پژو 207 را به خاطر دارید. این خودروها با لاستیک میشلن به خریداران تحویل داده شدند. بسیاری از مالکان تا سال‌ها از این تایرها استفاده می‌کردند. البته این کار بیش از آن‌که نشان دهنده کیفیت محصولات میشلن باشد، نشان دهنده بی‌توجهی مالکان به فرآیند تعویض تایر است؛ بنابراین هر چقدر که از تایر اتومبیل خود مراقب کنید، باز هم این قطعه به تعویض نیاز خواهد داشت.


برای افزایش عمر لاستیک خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟

رانندگان با تجربه به خوبی با مشکل ترکیدن تایر و عوارض ناشی از آن آشنا هستند. این رانندگان ترفندهای افزایش طول عمر تایر را می‌شناسند و سعی می‌کنند تا این راهکارها را در اختیار دیگران قرار دهند. در این بخش ما نیز سعی کرده‌ایم تا بهترین راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک را برای شما بیان کنیم. اجرای این راهکارها موجب افزایش طول عمر مفید لاستیک خودرو شما می‌شود و از هزینه‌های ناخواسته می‌کاهد. همچنین احتمال وقوع حوادث ناگوار با به‌کارگیری این راهکارها کاهش خواهد یافت و سواری ایمن‌تری را تجربه خواهید کرد.

راهکار اول، همواره باد لاستیک‌ها را تنظیم نگه دارید

تنظیم باد لاستیک‌ها یکی از ساده‌ترین و البته مهم‌ترین راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک به شمار می‌آید. کارشناسان توصیه می‌کنند تا باد لاستیک‌ها را به صورت ماهانه چک کنید. این کار را بایستی در مواقعی که تایر سرد است، انجام دهید. چک کردن باد لاستیک‌ها هم در منزل و هم در تعمیرگاه امکان‌پذیر است. به طور معمول لاستیک‌ها مقداری از فشار هوای خود را در طول ماه از دست می‌دهند؛ بنابراین در بازه‌های زمانی یک ماهه تنظیم فشار آن‌ها مفید خواهد بود.

راهکار اول، همواره باد لاستیک‌ها را تنظیم نگه دارید

با وجود اهمیت فراوان این مسئله، بسیاری از مالکان خودروها نسبت به تنظیم باد تایرها بی‌توجه هستند. بنا بر نتایج مطالعه انجمن تایر و لاستیک کانادا، 70 درصد خودروهای این کشور یک لاستیک کم باد دارند. همچنین 23 درصد از وسایل نقلیه این کشور با تایرهایی حرکت می‌کنند که فشار باد آن‌ها از 23 درصد بیشتر افت کرده است. این نقص بر عمر مفید تایرها، مصرف سوخت و ایمنی خودرو تأثیر می‌گذارد. همچنین 17 درصد رانندگان حداقل یک لاستیک خودرو را بیش از حد باد می‌کنند که این مسئله نیز منجر به فرسودگی بیش از حد لاستیک و کاهش هندلینگ خودرو می‌شود. به همین دلیل لازم است تا همواره فشار باد تایرها را در محدوده صحیح نگه دارید. فشار باد تایرهای خودرو روی یک برچسب در بدنه آن و همچنین در دفترچه راهنما درج شده است.

راهکار دوم، جای لاستیک‌ها را به طور منظم عوض کنید

میزان سایش تمامی لاستیک‌ها با یکدیگر برابر نیست. به طور معمول تایر چرخ‌های جلو تحت فشار بیشتری هستند و سایش بیشتری را تجربه می‌کنند. از این رو لازم است تا با جابجایی آن‌ها، عمر مفید تایرها را افزایش دهید. پیشنهاد می‌شود تایرهای اتومبیل خود را به ازای هر 15 هزار کیلومتر جابجا کنید.

راهکار سوم، چرخ‌ها را تراز کنید

تراز کردن یا حفظ بالانس چرخ‌ها، یکی دیگر از ترفندهای افزایش طول عمر تایر به شمار می‌رود. انجام این کار سبب می‌شود تا تایرها به صورت متوازن بچرخند و لاستیک‌ها به صورت هماهنگ و موزون ساییده شوند. کارشناسان لاستیک توصیه می‌کنند تا پس از خرید لاستیک جدید، چرخ‌ها را نیز تراز کنید.

راهکار سوم، چرخ‌ها را تراز کنید

راهکار چهارم، بررسی سالیانه آج تایرها

تایرها در طول حیات خود با دشواری‌های مختلفی روبرو می‌شوند که ناهمواری مسیر یکی از آن‌ها است. این ناهمواری‌ها باعث ضربه خوردن بدنه لاستیک می‌شود که در نتیجه آن آج تایر به صورت ناموزون فرسایش می‌یابد. از این رو لازم است تا پس از 25 هزار کیلومتر یا یک سال کارکرد خودرو، سطح آج تایرها را از نظر ظاهری بررسی کنید. در صورتی که تایر اتومبیل شما بیش از حد آسیب ندیده باشد، جای ضربات وارده قابل تعمیر هستند.

راهکار پنجم، سطح تایرها را به صورت منظم بررسی کنید

در قسمت‌های قبل به تنظیم باد ماهانه لاستیک‌ها اشاره کردیم. هنگامی که باد تایرها را تنظیم می‌کنید، بایستی سطح آن‌ها را نیز مورد بازبینی قرار دهید. وجود هرگونه برآمدگی، پوسیدگی یا ترک خوردگی نشان دهنده وضعیت خطرناک تایر است که نیاز به رسیدگی دارد.

راهکار ششم، در صورت نیاز، تایرها را با توجه به فصل تعویض کنید

با وجود گستردگی استفاده از تایرهای چهارفصل، هنوز در بسیاری از مناطق جهان تایرهای تابستانی و زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می‌کنید که زمستان‌های سخت و پربارش دارد، لازم است تا برای فصل زمستان از تایر زمستانی استفاده کنید.

راهکار ششم، در صورت نیاز، تایرها را با توجه به فصل تعویض کنید

راهکار هفتم، از چند نوع تایر مختلف در کنار یکدیگر استفاده نکنید

هنگام تعویض تایرهای اتومبیل، لازم است تا تمامی آن‌ها از یک مدل و یک برند باشند. برخی مالکان به دلیل صرفه‌جویی اقتصادی از تایرهای متفاوت در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند که این کار اشتباه است. عدم تطبیق لاستیک‌ها با یکدیگر منجر به سایش نامتقارن آن‌ها می‌شود و همچنین مشکلات مکانیکی بسیاری را برای خودرو به وجود خواهد آورد.

 

راهکار هشتم، از تعمیر صحیح تایرهای پنچر شده اطمینان حاصل کنید

پنچر شدن تایرها یکی از رویدادهای مرسوم در دوره عمر هر لاستیک است. اگر این پنچری حاد نباشد، به راحتی می‌توان تایر را تعمیر کرد و به چرخه استفاده برگرداند. با این حال بایستی از تعمیر صحیح تایر پنچر شده اطمینان حاصل کنید. تعمیر صحیح یک تایر پنچر شده از جمله راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک است.

راهکار هشتم، از تعمیر صحیح تایرهای پنچر شده اطمینان حاصل کنید

راهکار نهم، تایر زاپاس را به خوبی نگهداری کنید

تایر زاپاس خودرو کلید نجات شما از شرایط بحرانی است. این تایر معمولاً در صندوق عقب خودروها قرار دارد و به راحتی می‌توان از آن محافظت به عمل آورد. با این حال تایر زاپاس برخی اتومبیل‌ها همچون پیکاپ‌ها و شاسی بلندها، زیر خودرو بسته می‌شود و به راحتی در دسترس دیگران است. برای محافظت از این تایرها، قفل‌های مخصوصی در بازار ارائه شده‌اند.

علاوه بر رعایت ایمنی، لازم است تا تایر زاپاس از گزند مواد شیمیایی دور نگه داشته شود. تایر زاپاس باید از تماس با آب، گرد و خاک یا روغن‌ها دور نگه داشته شود. همچنین بهتر است تا گاهی تایر زاپاس خودرو را نیز مورد استفاده قرار دهید تا به همراه مجموعه لاستیک‌های خودرو بچرخد.

راهکار دهم، خودرو را برای مدت طولانی بلا استفاده نگه ندارید

این روزها شاهد تبلیغات محیط زیستی هستیم که مردم را به عدم استفاده از خودرو شخصی تشویق می‌کنند. این تبلیغات از مردم می‌خواهند تا به جای خودرو شخصی، از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. این کار بسیار پسندیده است اما نباید در انجام آن افراط کرد.

در صورتی که خودرو برای مدتی طولانی در یک محل بی‌حرکت باقی بماند، ساختار تایرهای آن دچار فروپاشی می‌شوند. خودروها برای حرکت ساخته شده‌اند و تایرها نیز وظیفه دارند تا وزن خودرو را حین حرکت تحمل کنند. ایستا نگه داشتن خودرو برای زمان طولانی در یک مکان، باعث می‌شود تا فشار زیادی به یک بخش از تایر وارد شود. نتیجه این کار سایش ناهمگون لاستیک‌ها و همچنین کاهش عمر مفید آن‌ها خواهد بود.


آیا تنظیم فرمان برای عمر لاستیک مفید است؟

در قسمت قبل به ده مورد از راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک اشاره کردیم. با این حال راهکارهای مراقبت از تایر به این موارد خلاصه نمی‌شوند. برخی امور مرتبط با تعمیر و نگهداری خودرو، تأثیر قابل توجهی بر افزایش عمر تایرها دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تنظیم فرمان یا میزان کردن فرمان اشاره کرد.

تنظیم فرمان عملی است که برای بهبود هندلینگ خودرو و همچنین افزایش عمر قطعات جلوبندی خودرو انجام می‌شود. تنظیم بودن فرمان خودرو باعث می‌شود تا لاستیک‌ها به یک شکل ساییده شوند و فشار وارده از سوی سیستم فرمان بین تایرها تقسیم شود؛ بنابراین تنظیم بودن فرمان خودرو، یکی دیگر از ترفندهای افزایش طول عمر تایر اتومبیل به حساب می‌آید. اگر از اتومبیل خود برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، لازم است تا هر شش ماه یک‌بار فرمان خودرو را از نو تنظیم کنید. در صورت استفاده کمتر از خودرو شخصی، می‌توانید این کار را در بازه‌های زمانی یک‌ساله انجام دهید.

آیا تنظیم فرمان برای عمر لاستیک مفید است؟

جمع بندی

ترفندهای افزایش طول عمر تایر بسیار متنوع‌تر از آن هستند که بتوان در یک مقاله آن‌ها را جمع‌آوری کرد. با این حال ما سعی کرده‌ایم تا اصلی‌ترین راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک را به شما معرفی کنیم. با استفاده از این راهکارها و مراقبت دقیق از تایرها، می‌توانید عمر مفید آن‌ها را افزایش دهید. افزایش عمر مفید تایرها موجب می‌شود تا برای مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنید، در نتیجه هزینه شما بابت خرید لاستیک‌های جدید در بلند مدت کاهش می‌یابد.

با این حال نباید از یاد برد که تایرها قطعاتی مصرفی هستند و عمر محدودی دارند. حتی بهترین تایرها از شناخته شده‌ترین برندها نیز پس از مدتی نیاز به تعویض خواهند داشت. دلیل این مسئله به ذات تایرها مربوط می‌شود. بخش عمده تایرها از پلاستیک مصنوعی ساخته شده که با گذر زمان دچار فروپاشی ساختاری می‌شود؛ بنابراین حتی اگر در یک بازه زمانی از تایر خودرو استفاده نکنید، باز هم این تایرها نیاز به تعویض خواهند داشت.

سوالات متداول

1- آیا استفاده از باد نیتروژن برای تایرها مفید است؟

پاسخ این سوال مثبت است. گاز نیتروژن پایداری بیشتری دارد و تایر را در استفاده‌های طولانی مدت خنک نگه می‌دارد. همچنین به دلیل نبود اکسیژن در آن، فرآیند اکسید شدن لاستیک‌ها را شاهد نخواهیم بود. با این حال دسترسی به گاز نیتروژن در تمامی جایگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

 2- تعمیرات دوره‌ای خودرو چقدر در افزایش عمر تایر مفید هستند؟

انجام تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای خودرو تأثیر پررنگی بر افزایش عمر لاستیک دارد. انجام این کار سبب می‌شود تا فشار اضافه‌ای به تایرها و چرخ‌های خودرو وارد نشود، در نتیجه عمر مفید آن‌ها افزایش خواهد یافت. به خاطر داشته باشید که سلامت تمامی قسمت‌های خودرو بر یکدیگر تأثیر خواهند داشت.

 3- در چه محدوده دمایی می‌توان از تایرهای تابستانی استفاده کرد؟

بنا بر نظر کارشناسان حوزه لاستیک، تایرهای تابستانی در محدوده دمایی بیش از سطح انجماد قابل استفاده هستند؛ بنابراین هنگامی که دمای هوا بیش از 4 درجه سانتی‌گراد است، می‌توانید از تایرهای تابستانی استفاده کنید. پس از کاهش شدید دمای هوا، بایستی تایرهای تابستانی را با لاستیک‌های زمستانی تعویض کنید.