0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 21 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/11/26
نظرات وبلاگ 0

لاستیک یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اتومبیل بوده که عدم وجود آن عملاً کاربرد خودرو را زیر سوال می‌برد! برندهای مختلفی در ایران و خارج از ایران در زمینه طراحی و عرضه لاستیک در حال فعالیت هستند که هر یک از آن‌ها از تکنیک‌های مخصوص و مواد اولیه با درجات کیفی متفاوت بهره‌گیری می‌کنند.

از آن‌ جایی که لاستیک‌ها در تأمین و تضمین امنیت ماشین، راننده و سرنشینان تأثیر مستقیمی دارند، لازم است که موقع خرید بهترین مدل آن‌ها را خریداری کنیم. اگر این سوال برای شما هم ایجاد شده که لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در این راهنما ضمن آشنایی با لاستیک‌های ایرانی و خارجی، به بررسی تفاوت‌های بین آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

تفاوت تایر ایرانی و خارجی

برای این که بدانیم لاستیک ایرانی بهتر است یا خارجی، لازم است که در ابتدا این موضوع را در نظر داشته باشیم که لاستیک تنها بخشی از ماشین بوده که هنگام رانندگی با زمین در تماس مستقیم است و کل وزن خودرو و سرنشینان را تحمل می‌کند؛ در نتیجه با بررسی تفاوت لاستیک ایرانی و خارجی می‌توانیم تایری را برای خودروی خود خریداری کنیم که ضمن برخورداری از کیفیت عالی، سلامت خودرو و امنیت آن را نیز تأمین کند.

 

تفاوت تایر ایرانی و خارجی

 

بسیاری از رانندگان بر این باورند که لاستیک‌های خارجی در مقایسه با لاستیک‌های ایرانی از کیفیت بهتری برخوردار هستند، اما خوشبختانه امروزه برندهای ایرانی نیز توانسته‌اند با استفاده از مواد اولیه و روش‌ها و تکنولوژی‌های به‌روز اقدام به تولید لاستیک‌هایی کنند که از لحاظ کیفی هم سطح با لاستیک‌های خارجی است. اگر هنوز این سوال برایتان مطرح است که لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ می‌توانید تفاوت‌های زیر که بسیار جزئی هستند را مطالعه کنید:

1- طول عمر لاستیک ایرانی و خارجی

طول عمر و دوام لاستیک بستگی زیادی به نحوه رانندگی و نوع و مدل اتومبیل دارد. زمانی که رانندگان به صورت ناگهانی ترمز کرده یا این که در مسیرهای ناهموار به شکل غیر استاندارد رانندگی می‌کنند، عمر مفید لاستیک کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما با این حال، عمر مفید در مقایسه تایر ایرانی و خارجی برای لاستیک‌های خارجی بیشتر بوده و علت این موضوع استفاده در مواد اولیه فوق حرفه‌ای و مرغوب در ساختار این محصولات است.

2- تنوع سایز لاستیک‌های خارجی

تنوع سایز لاستیک‌های خارجی در مقایسه با لاستیک‌های ایرانی گسترده‌تر است. البته نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که تولیدکنندگان ایرانی نیز توانسته‌اند در طی سال‌های اخیر انواع مختلف تایرها را در اندازه‌های متفاوت تولید کنند؛ اما با این حال، لاستیک‌های خارجی دارای تنوع بیشتری از نظر سایز بوده و برای انواع خودروهای سواری، کامیون، اتوبوس، خودروهای آفرود، SUV، خودروهای صنعتی و کراس اوورها تولید و عرضه می‌شوند.

 

تنوع سایز لاستیک‌های خارجی

 

3- قیمت لاستیک ایرانی و خارجی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث ایجاد سوال لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ می‌شود، قیمت لاستیک‌ها است. لاستیک‌های خارجی برخلاف لاستیک‌های ایرانی دارای قیمت ثابتی نیستند؛ چرا که قیمت ارز و دلار همواره در حال تغییر و نوسان است. در کل، قیمت لاستیک‌های ایرانی در مقایسه با مدل‌های خارجی اقتصادی‌تر است.

4- تکنیک ساخت لاستیک ایرانی و خارجی

عموماً کشورهای خارجی و برندهای غیر ایرانی فعال در حوزه تولید لاستیک از بهترین و جدیدترین تکنیک‌ها و ماشین‌آلات برای خطوط تولید خود بهره‌گیری می‌کنند. جالب است بدانید که برخی از برندهای خارجی در خطوط تولید خود امکان تشخیص اتوماتیک لاستیک‌های دارای نقص و ایراد را فراهم کرده‌اند.

 

تکنیک ساخت لاستیک ایرانی و خارجی

 

چه لاستیکی برای خودرومان بخریم؟

اکثر خریدارانی که می‌پرسند لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ باید در ابتدا و پیش از پرداخت هزینه به مدل خودروی خود توجه داشته باشند. برند تولیدکننده خودرو در خرید لاستیک ایرانی یا خارجی تأثیرگذار است؛ چرا که در بازار لاستیک‌ها در انواع مختلف با ویژگی‌های متفاوتی موجود هستند که هر یک از آن‌ها طیف مخصوصی از اتومبیل‌ها را پوشش می‌دهند. با در نظر گرفتن ویژگی هر یک از لاستیک‌ها و بودجه خود می‌توانید به سوال لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ پاسخ دهید.

برای مثال اگر ماشین شما سمند یا پراید است، لاستیک‌های برند بارز که ایرانی هستند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. عموماً لاستیک‌هایی که دارای آج درشت هستند برای سمند یا خودروهای دیگری نظیر پژو پارس گزینه خوبی به حساب می‌آیند.

 

چه لاستیکی برای خودرومان بخریم؟

 

معایب و مزایای لاستیک ایرانی

برای این که بدانیم لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ خوب است که مزایا و معایب هر یک از این لاستیک‌ها را برشماریم تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم. برندهای مختلفی در ایران در زمینه طراحی و تولید لاستیک ایرانی در حال فعالیت هستند که هر کدام از مواد اولیه و تکنیک‌های تولید مخصوصی استفاده می‌کنند؛ در نتیجه محصول نهایی ارائه شده توسط هر کدام از آن‌ها از ویژگی مخصوصی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید لاستیک‌های ایرانی که لازم است دوستانی که می‌گویند لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ بدانند، قیمت مناسب این محصولات خواهد بود.

 علاوه‌بر قیمت اقتصادی‌تر، از لحاظ تاریخ تولید می‌توان به محصولات تولید شده در ایران اعتماد بیشتری کرد؛ اما با این حال، خرید لاستیک از برندهای ایرانی می‌تواند معایبی را نیز در پی داشته باشد. به عنوان مثال، شرکت‌های ایرانی تمرکز چندانی بر انجام آزمون‌های مختلف مربوط به آب و هوا و شرایط سخت مسیر و جاده‌ای نداشته و چنین تست‌هایی را برای آزمایش کیفیت لاستیک‌ها در نظر نمی‌گیرند.

 

معایب و مزایای لاستیک ایرانی

 

معایب و مزایای لاستیک خارجی

 برای دانستن این موضوع که بهتر است لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ لازم به ذکر است که لاستیک‌های خارجی در انواع مختلف توسط برندهای متنوع در سراسر دنیا تولید می‌شوند. تمامی این برندها از لحاظ کیفی مرغوب نیستند و این موضوع عموماً در لاستیک‌های ارائه شده توسط چین ثابت می‌شود! البته نمی‌توان گفت که کلیه لاستیک‌های چینی از لحاظ کیفی نامرغوب هستند و ارزش خرید ندارند. به عنوان مثال برند بریجستون که یکی از برندهای معروف خارجی در حوزه تولید تایر خودرو در دنیا است، خط تولید خود را در کشور چین تحت عنوان FUZION راه‌اندازی کرده و محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

با این حال پیشنهاد ما این است که اگر انتخاب شما برای خرید لاستیک، مدل‌های خارجی است و به دنبال برندهای چینی رفتید، برندی را انتخاب کنید که معتبر باشد. لاستیک‌هایی در بازار موجود هستند که بی نام و نشان بوده و قیمت ارزانی هم دارند و فروشندگان آن‌ها را با لیبل لاستیک خارجی می‌فروشند. باید بدانید که این لاستیک‌ها معمولاً از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده، طول عمر پایینی داشته و پس از مدت کوتاهی دچار ساییدگی می‌شوند.

 

معایب و مزایای لاستیک خارجی

 

نکات مهم خرید لاستیک خارجی

چنانچه هنوز نمی‌دانید چه لاستیکی برای ماشین شما مناسب‌تر بوده و همچنان پرسش لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ برایتان مطرح است، پیشنهاد می‌کنیم موارد ذکر شده در بخش قبل را لیست کرده و بر اساس نتیجه نهایی اقدام به خرید کنید. اگر انتخاب شما لاستیک خارجی است، بهتر است که پیش از خرید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1- توجه به تاریخ تولید و انقضا

لاستیک نیز همانند سایر محصولات تولیدی دارای یک تاریخ انقضای مشخص است که از زمان تولید و تا تاریخ مذکور عمر مفید آن تمام شده و کم‌کم کارایی و کیفیت روز اول خود را از دست می‌دهد. تاریخ تولید و انقضای لاستیک‌های خارجی معمولاً به صورت یک عدد چهاررقمی روی جداره بیرونی‌شان حک می‌شود. دو رقم سمت چپ بیان‌گر هفته و دو رقم سمت راست نشان‌دهنده سال تولید لاستیک است. به عنوان مثال عدد ۱۱۲۲ بیان‌کننده تولید لاستیک خارجی در هفته یازدهم سال ۲۰۲۲ خواهد بود. پیشنهاد می‌شود که به این تاریخ توجه بیشتری داشته باشید و از خرید لاستیک‌هایی که تاریخ آن‌ها مخدوش یا دست‌کاری شده است اجتناب کنید.

2- توجه به حروف انگلیسی درج شده روی لاستیک

اکنون که می‌دانیم لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ و تصمیم ما بر خرید لاستیک خارجی است، خوب است بدانید که روی این محصولات حروفی درج می‌شود که هر کدام از آن‌ها بیان‌گر معنی خاصی هستند. حرف P (لاستیک مناسب خودروهای سواری)، حرف T (لاستیک‌های زاپاس) و حرف LT (لاستیک‌های مناسب برای شاسی بلند).

3- توجه به آج لاستیک

علاوه‌بر توجه به این که لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ در نظر گرفتن این موضوع که آج تایر تأثیر بسزایی بر کیفیت، طول عمر و همچنین عملکرد محصول دارد نیز حائز اهمیت است. لاستیک‌های خارجی با آج‌های مختلفی تولید می‌شوند. آج جهت‌دار مناسب برای رانندگی با سرعت بالا و زمین‌های مرطوب، آج متقارن با عمر مفید بالا، آج نامتقارن برای رانندگی در شرایط جوی گوناگون و آج‌های جهت‌دار نامتقارن بهترین آج برای رانندگی با سرعت‌های مختلف در شرایط آب و هوایی متفاوت هستند.

 

توجه به آج لاستیک

 

4- شاخص دما و فرسایش لاستیک خارجی

در ادامه بحث لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ لازم است به مسئله تحمل لاستیک در برابر دما و فرسایش نیز اشاره داشته باشیم. بهترین و مناسب‌ترین شاخص فرسایش برای تایرهای اتومبیل‌های سواری بین ۲۸۰ تا ۳۴۰ است. چنانچه این عدد از بازه مذکور پایین‌تر باشد، عمر مفید لاستیک تحت تأثیر منفی قرار گرفته و کمتر می‌شود. شاخص دما در این محصولات به ۳ دسته درجه A (بیشترین تحمل دما)، درجه B (عملکرد متوسط) و درجه C (کمترین تحمل دما) تقسیم‌بندی می‌شود.

5- میزان چسبندگی لاستیک

نکته بعدی در بحث لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ حائز اهمیت بوده، میزان چسبندگی لاستیک به سطح جاده است. عموماً لاستیک‌ها از نظر میزان چسبندگی به سطح زمین به ۴ دسته اصلی (AA، A، B و C) تقسیم‌بندی می‌شوند. لازم به ذکر است که هر اندازه میزان چسبندگی تایر بیشتر باشد، به همان میزان رانندگی در شرایط سخت و دشوار، راحت‌تر خواهد بود.

علاوه‌بر موارد مذکور، برای این که بدانیم لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ پیشنهاد می‌شود که برندهای محبوب تولیدکننده این محصولات را نیز بشناسید. در ادامه به معرفی برترین برندهای تولیدکننده لاستیک‌های ایرانی و خارجی خواهیم پرداخت:

بهترین برند لاستیک خارجی

  • لاستیک BF Goodrich
  • لاستیک فالکن (Falken)
  • لاستیک کنتینتال (Continental)
  • لاستیک بریجستون (Bridgestone)
  • لاستیک پیرلی (PIRELLI)
  • لاستیک یوکوهاما (YOKOHAMA)
  • لاستیک جی تی (Giti)
  • لاستیک تراینگل (Triangle)
  • لاستیک دانلوپ (DUNLOP)
  • لاستیک فایرستون (Firestone)
  • لاستیک میشلن (Michelin)
  • لاستیک هانکوک (HANKOOK)
  • لاستیک کومهو (KUMHO)

بهترین برند لاستیک خارجی

 

بهترین برند لاستیک ایرانی

 

بهترین برند لاستیک ایرانی

سوالات متداول

1- لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ برند کره‌ای بهتر است یا چینی؟

لاستیک‌های کره‌ای در مقایسه با لاستیک‌های چینی از میزان انعطاف‌پذیری بالاتر و نرمی بیشتری برخوردار هستند. علاوه‌بر این، لاستیک‌های چینی که قیمت ارزانی دارند در مقایسه با سایر لاستیک‌های تولید شده توسط برندهای خارجی خشک‌تر بوده و ضمن به صدا در آوردن اتاقک خودرو، پس از مدت کوتاهی به جلوبندی ماشین نیز آسیب می‌زنند.

2- بهترین برند لاستیک خارجی کدام است؟

برندهای مختلفی در دنیا در این زمینه فعالیت می‌کنند اما در این بین برندهای کره‌ای مثل هانکوک و کومهو معروف‌تر بوده و در بازار ایران راحت‌تر پیدا می‌شوند.

 

سخن پایانی

خرید لاستیک باکیفیت بالا از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بوده که به منظور حفظ سلامتی خودرو، راننده و همچنین سرنشینان باید مورد توجه قرار گیرد. لاستیک‌ها همانند سایر محصولات تولیدی دارای یک عمر مفید مشخص بوده که پس از اتمام دوره مفید به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند و رانندگان بایستی اقدام به خرید لاستیک جدید کنند؛ اما یک سوال مهم در این رابطه مطرح می‌شود و آن هم این است که آیا لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ هر یک از لاستیک‌های ایرانی و خارجی دارای مشخصات مخصوص به خود هستند که هنگام خرید می‌توان با مقایسه و در نظر گرفتن این ویژگی‌ها بهتر و آگاهانه‌تر تصمیم‌گیری کرد. البته ناگفته نماند که اصلی‌ترین رکن خرید لاستیک ایرانی یا خارجی میزان بودجه‌ای است که می‌خواهید پرداخت کنید؛ چرا که قیمت لاستیک‌های خارجی تحت تأثیر نوسانات قیمت ارز و دلار بوده و متغیر است اما با این حال این لاستیک‌ها از لحاظ کیفیت بسیار مناسب هستند.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment