0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

لاستیک بارز بخریم یا کویر؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 24 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1402/02/17
نظرات وبلاگ 0

از آن‌جایی‌ که لاستیک خودرو یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای یک ماشین به حساب می‌آید، سالم و با کیفیت بودن آن می‌تواند رانندگی ایمن ایجاد کرده و سلامتی سرنشینان را تضمین کند، همچنین تأثیر بسیار زیادی بر تعادل خودرو و مصرف سوخت دارد؛ از‌این‌رو انتخاب گزینه مناسب، با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه، دغدغه رانندگان است. ما در این پست مقایسه لاستیک بارز و کویر تایر را به صورت کاملی آورده‌ایم؛ این دو برند، به‌عنوان دو مورد از بهترین لاستیک‌های داخلی که طرفداران بسیار زیادی دارند، شناخته می‌شوند.

بازار لاستیک در کشور ما بسیار گسترده بوده و به همین دلیل انتخاب را برای رانندگان دشوار کرده است، به همین منظور این دو لاستیک محبوب را که ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کیفیت بالایی دارند، در این پست مقایسه کرده‌ایم؛ برای آشنایی بیشتر با دو برند داخلی و پرطرفدار، ما را در ادامه همراهی کنید.

پالت لاستیک

مقایسه کویر و بارز از نظر برند

برند بارز و کویر به‌عنوان برندهای معتبر که از استانداردهای جهانی و تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کنند، شناخته شده‌اند؛ برند بارز فناوری جدید را به همراه دانش فنی در صنعت لاستیک به کار گرفته و لاستیک‌هایی باکیفیت بسیار بالا تولید می‌کند، این برند با ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات خود، توانسته است برندی کامل در دنیا شناخته شود و لاستیک‌های باکیفیت خود را به کشورهای همسایه ارسال کند. بد نیست بدانید که برند بارز، لاستیک‌های خود را برای خودروهای سواری، کامیون، اتوبوس، ترانزیت، وانت و ... طراحی کرده و در سال‌های اخیر، تولید لاستیک‌های خودروهای کراس‌اوور خارجی را نیز آغاز کرده است.

مقایسه کویر و بارز از نظر برند

برند کویر نیز یکی از پرطرفدارترین برندهای لاستیک در ایران، 22 درصد از لاستیک‌های مصرفی کشور را تولید می‌کند و از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کرده و محصولاتی باکیفیت و معروف برندهای اروپایی و ژاپنی را به کار می‌برد که مجهزترین و پیشرفته‌ترین وسیله‌های کنترل کیفیت هستند. در مقایسه لاستیک بارز و کویر تایر می‌توان گفت که این دو برند برتر، جزو 5 برند پرطرفدار و محبوب بوده و با توجه به کیفیت و قیمت خود می‌توانند گزینه‌ای مناسب باشند.

تفاوت کویر و بارز: تنوع محصولات

شرکت بارز تایر به عنوان تولید کننده برتر لاستیک، انواع لاستیک‌هایی که برای خودروهای مختلف سواری، وانت، کامیون، اتوبوس، خودروهای شهرسازی و... لازم است را طراحی کرده و با بالاترین کیفیت و تنوعی بسیار بالا، در بازار عرضه می‌کند. این شرکت محصولات متنوع خود را با ویژگی‌های خاص و گل‌های مختلف طراحی و تولید کرده است و رانندگان می‌توانند متناسب با نیاز و شرایط خود، گزینه مناسب‌تری را انتخاب کنند. در زیر انواع گل لاستیک‌های بارز را معرفی کرده‌ایم:

  •         برلیانت پی 660 (دارای دیواره نرم و مقاومت غلتشی پایین)
  •         پی 601 آلریا (دارای چسبندگی مناسب)
  •         اپتی درایو پلاس 680 (کم صدا و دارای مقاومت سایشی بالا)
  •         الپیدا پی 640 (مناسب برای رانندگی با سرعت بالا)
  •         پی 624 پریمیوم گریپ (به دلیل قدرت چسبندگی بالا، برای جاده‌های خیس مناسب است)
  •         اپتیمال گریپ پی 647 (دارای ریپ مرکزی)
  •         اپتی رایدرانر اس 677 (مناسب برای رانندگی در جاده‌های خیس و لغزنده)
  •         جوپار پی 690 (دارای بهترین عملکرد در جاده‌های لغزنده و خیس)
  •         اسپورتک اس 630 (دارای شیارهای عمیق و ریب‌های محیطی زیگزاگ)
  •         اپتی درایو پی 674 (دارای مقاومت غلتشی بالا)
  •         اپتی راید پی 685 (دارای خاصیت چنگ‌زنی ایده‌آل)
  •         پی 648 پریمیوم درایو (دارای دیواره نرم و مناسب برای مناطق ساحلی یا پر بارش)
  •         وینترتک پی 642 (مناسب و ایده‌آل برای فصل زمستان و برف)
  •         آپادانا پی 678 (مقاومت سایشی بالا و کاهش مصرف سوخت)
  •         رایدرانر اس 673 (مناسب برای خودروهای خارجی کیا سورنتو، هایما S7، گک گونو جی 5، هیوندای سانتافه و...)

انواع لاستیک

کویر تایر نیز در میان تولیدکنندگان لاستیک ایرانی، یکی از کامل‌ترین مجموعه‌ها را با انواع خودروهای ایرانی و خارجی در کلاس‌های مختلف بدنه در بازار عرضه می‌کند. در مقایسه لاستیک بارز و کویر تایر، انواع گل لاستیک‌های برند کویر را آورده‌ایم تا با گل لاستیک‌های برند بارز مقایسه کنید:

  •         الگانس کی‌بی 12 (مناسب برای رانندگی در جاده‌های خیس)
  •         پرفکت کی‌بی 27 شماره رینگ 15 (دارای نرمی فوق‌العاده و مقاومت چرخشی)
  •         اکسلنت کی‌بی 55 (به دلیل ترمز پذیری بالا؛ برای خودروهایی که سرعت بالایی دارند، ایده‌آل است)
  •         اسپشیال کی‌بی 2000 (مناسب برای رانندگی در مسیرهای پر پیچ‌وخم زمستانی)
  •         تورنادو کی‌بی 31 (مناسب برای جاده‌های خیس در فصل باران و برف)
  •         ادونس کی‌بی 44 (ایده‌آل برای مناطق کوهستانی و رانندگی بر روی سطوح لغزنده و یخ زده)

تاریخچه لاستیک بارز و کویر تایر

برای آشنایی بیشتر با دو لاستیک محبوب، تاریخچه‌ای در مورد شروع فعالیت هر کدام از برندها مطرح کرده‌ایم تا بتوانید به صورت دقیق‌تری لاستیک مناسب برای خودرو خود را انتخاب کنید.

تاریخچه لاستیک بارز و کویر تایر

لاستیک بارز

در فروردین ماه سال 1372 این برند فوق‌العاده در شهر کرمان افتتاح شد و محصولات خود را با نام آشنا بارز، در بازار عرضه کرد. در ابتدا این شرکت نوپا فناوری و تکنولوژی به کار برده خود را از شرکت لاستیک دنا و یا همان بریجستون ایران سابق خریداری کرده و با مرور زمان با جذب ماراگونی ایتالیا و TRI روسیه اقدام به تولید لاستیک‌های رادیال کرد، امروزه این شرکت قدرتمند با پیاده‌سازی تکنولوژی لاستیک کنتیننتال آلمان، لاستیک‌های رادیال را طراحی و تولید کرده است و به همین دلیل به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین لاستیک‌های موجود در ایران به حساب می‌آید.

به دلیل همکاری دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا، اقدام به احداث دو کارخانه با تولید سالانه 5 میلیون حلقه لاستیک کرده است و این امر موضوع برند بارز را به عنوان اولین تولید کننده در کشور معرفی کرده و محصولات خود را به کشورهای مختلفی مانند ارمنستان، عراق، پاکستان، ترکیه و آذربایجان صادر می‌کند؛ حال برای مقایسه لاستیک بارز و کویر تایر بهتر است با تاریخچه کویر تایر نیز آشنا شوید.

لاستیک بارز

 

لاستیک کویر

شرکت محبوب کویر تایر نیز یکی از قدیمی‌ترین شرکت تولید کننده لاستیک در ایران شناخته می‌شود و در شهرستان بیرجند سال 1366 شروع به فعالیت کرده است. این شرکت به ‌عنوان اولین شرکت‌ لاستیک‌سازی ایرانی به شمار می‌آید که تایرهای رادیال بلت سیمی و تیوبلس را طراحی و تولید کرده و تکنولوژی ساخت آن را از شرکت اروپایی ماتادور اسلواکی خریداری کرده است. شرکت کویر در سال‌های اخیر با اجرای تکنولوژی‌هایی مدرن، لاستیک‌هایی با سایز رینگ 16 تا 18 اینچی و تایرهایی با کد سرعت W و V برای خودروهای خارجی و اسپرت تولید می‌کند.

لاستیک کویر

 

کیفیت لاستیک کویر در مقابل بارز چگونه است؟

از آن‌جایی ‌که هر دو محصول بر اساس تکنولوژی‌های مدرن دنیا تولید شده‌اند و قبل از این ‌که وارد بازار شوند، در آزمایشگاه‌هایی مجهز، آزمایش شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ از این ‌رو کیفیت بسیار بالایی دارند و در شرکت‌های بزرگ ایران خودرو و سایپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت لاستیک بارز و کویر تایر در اندازه آج‌های و تنوع آن‌ها است، شرکت بارز در اندازه‌های مختلفی تولید شده و تنوع بسیار بالایی را ارائه می‌دهد، با این محصولات کویر تایر نیز متنوع هستند، اما نسبت به بارز، دارای تنوع کمتری بوده و کیفیت پایین‌تری نیز دارند.

البته توجه داشته باشید که هر دو این برندهای محبوب دوام و ماندگاری بالایی دارند و می‌توانند سالیان سال بدون تعویض، به خوبی کار کنند؛ اما در صورتی که بخواهیم در بین برندهای ایرانی و طول عمر آج آن‌ها، کیفیت را مورد بررسی قرار دهیم، برند بارز با تفاوت اندکی، از برند کویر تایر باکیفیت‌تر است؛ البته این موضوع برای خودروهای خارجی مطرح می‌شود و در اتومبیل‌های ایرانی مانند پراید، سمند، پژو و... از هر دو این برندها استفاده می‌شود و تفاوت زیادی با هم ندارند.

با توجه به تفاوتی که از نظر کیفیت و طول عمر آج‌ها مطرح می‌شود، برای خودروهای نسل جدید ایرانی، اتومبیل‌های خارجی، شاسی بلند و کامیون‌های جدید، توصیه می‌کنیم از لاستیک برند بارز استفاده شود و این در حالی است که کویر تایر، به دلیل نرم بودن لاستیک، برای انواع خودروها، به‌خصوص خودروهای معمولی، گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود. همچنین بد نیست بدانید که لاستیک‌های بارز به دلیل محبوبیت بیشتر و تقاضای زیاد، قیمتی بالاتر از کویر تایر دارد؛ شما می‌توانید قیمت‌های به‌روز را در سایت مشاهده کنید.

کیفیت لاستیک کویر در مقابل بارز چگونه است؟

 

تعداد لاستیک‌های بارز و کویر نصب شده بر روی خودروها در کل دوران

همان‌طور که در قسمت تاریخچه گفته شد، لاستیک‌های کویر 22 درصد از بازار لاستیک‌های موجود در ایران را تشکیل می‌دهند، از این رو یکی از بالاترین میزان استفاده را در بازارهای ایران دارند و گزینه مناسب‌تری برای ماشین‌های معمولی هستند؛ این لاستیک‌های نرم، مناسب‌ترین لاستیک برای رانندگی در شهر با استفاده از خودروهای سایپا و ایران خودرو به شمار می‌آیند.

شرکت بارز نیز به دلیل ارائه طیف گسترده‌ای از لاستیک‌های مختلف در بازار، دارای دو کارخانه با تولید سالانه 5 میلیون حلقه لاستیک است، این شرکت علاوه بر تأمین لاستیک مورد نیاز ایرانی‌ها، به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود.

 

تفاوت لاستیک بارز و کویر تایر

این دو لاستیک فوق‌العاده دارای کیفیت‌های بسیار بالایی هستند و هرکدام برای اتومبیل‌های خاصی به کار می‌روند، در زیر برخی از تفاوت این دو برند را آورده‌ایم:

تفاوت لاستیک بارز و کویر تایر

 

مقایسه دو برند از نظر امتیاز تست جهانی

اگر به دنبال برندی هستید که رتبه اول جهانی را در بین انواع لاستیک‌های ایرانی دارد، توصیه می‌کنیم برند بارز را انتخاب کنید، البته برند کویر نیز با اخذ مدرک gc-mark از آلمان، اقدام به تولید لاستیک‌های سبز کرده است.

مناسب برای چهارفصل

این دو محصول به دلیل محبوبیت زیاد، دارای نمونه‌های مختلفی هستند که قابلیت استفاده در چهارفصل را فراهم می‌کند، این ویژگی منحصربه‌فرد باعث می‌شود تا لاستیک‌ها در انواع آب‌وهوا و شرایط اقلیمی مختلف، قابل استفاده باشد.

ترمزگیری مناسب لاستیک‌ها

در هر دو برند می‌توان نمونه‌های قدرتمندی از لاستیک که قدرت کنترل بالایی داشته و مناسب هر 4 فصل هستند، یافت؛ لاستیک بارز آج دقیق و غیر متقارنی داشته و چسبندگی آن بالا است، محصولات کویر تایر نیز قابلیت بالایی در نمونه‌های اسپرت خود دارد.

نرمی لاستیک‌ها

برای ایجاد راحتی سرنشینان، لازم است لاستیک‌های نرمی تهیه کنید، لاستیک‌های کویر و بارز، هر دو به‌ عنوان نرم‌ترین لاستیک‌های موجود در ایران محسوب می‌شوند.

هنگام خرید لاستیک، لازم است به چه مواردی توجه کنید؟

برای این‌که بتوانید به راحتی از خودروی خود استفاده کنید، بایستی لاستیک‌های استانداردی به کار ببرید، لاستیک‌هایی که تاریخ انقضای گذشته و یا فرسوده‌ای دارند، عملکرد مناسبی را ارائه نمی‌دهند، همچنین باعث افزایش سوخت شده و قدرت ماشین را کاهش می‌دهند؛ بنابراین بعد از مقایسه لاستیک بارز و کویر تایر، بهتر استبه نکات مهمی که در هنگام خرید بایستی توجه کنید، بپردازیم:

هنگام خرید لاستیک، لازم است به چه مواردی توجه کنید؟

1. تاریخ تولید لاستیک

توجه به تاریخ تولید لاستیک، نکته خیلی مهمی به حساب می‌آید، زیرا در صورت گذشتن تاریخ انقضا، عواقبی جبران‌ناپذیری خواهد داشت؛ همان‌طور که می‌دانید لاستیک‌ها را تا 3 سال بعد از تولید می‌توان استفاده کرد و این میزان عمر مفید لاستیک محسوب می‌شود، توجه داشته باشید که اگر طی 3 سال، از لاستیک استفاده نکنید، در این حالت نیز، پس از گذشت تاریخ انقضا، احتمال بروز حوادث جبران‌ناپذیری وجود دارد.

برای اطلاع از تاریخ تولید، می‌توانید دیواره‌های روی لاستیک را بررسی کنید، دو عدد اول هفته تولید و دو عدد بعدی نیز نشان‌دهنده سال تولید هستند.

2. سرعت مجاز

سرعت مجاز به سرعتی گفته می‌شود که لاستیک می‌تواند در 10 دقیقه اول تحمل کند، این شاخص به وسیله حروف A تا Z روی جداره لاستیک نوشته شده است.

3. سایز لاستیک

همان‌طور که می‌دانید، سایز خودروها با یکدیگر تفاوت دارد، به‌ عنوان مثال سایز پژو 206 185/65R14 و سایز 185/65R14 برای خودرو قدیمی ایران خودرو یعنی پژو پارس مناسب است. بد نیست بدانید که سایز لاستیک، تأثیر مثبتی بر هندلینگ و شتاب خودرو دارد و همچنین باعث کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود. برای اطلاع از سایز لاستیک، می‌توان به دیواره‌های لاستیک توجه کرد، عرض، سایز، ضخامت و قطر در دیواره‌ها به چشم می‌خورد.

3. سایز لاستیک

4. برند لاستیک

توجه به برند در هنگام خرید لاستیک بسیار مهم است، با توجه به مقایسه لاستیک بارز و کویر تایر که در بالا گفته شد، شما می‌توانید گزینه مناسب‌تری را انتخاب کنید.

5. شاخص بار لاستیک

این شاخص که بر روی دیواره تایر نوشته می‌شود و حداکثر میزان ظرفیت بار قابل تحمل لاستیک را نشان می‌دهد، در واقع مقدار وزنی که یک حلقه توانایی تحمل آن را دارد، شاخص بار گویند؛ برای مثال، زمانی که شاخص بار عدد 91 را نشان دهد، به این معنی است که لاستیک می‌تواند 615 کیلوگرم را تحمل کرده و در صورتی که بار بیشتر از این مقدار باشد، موجب ترکیدن و یا تصادف شود.

6. چسبندگی

ارقام و حروفی که در روی بدنه لاستیک نوشته می‌شود، چسبندگی و یا قدرت توقف لاستیک در جاده‌های خیس را نشان می‌دهد، هر چه مقدار چسبندگی بالاتر باشد، امکان توقف خودرو در جاده‌های خیس نیز بیشتر می‌شود، این میزان را به صورت C,AA,A,B نشان می‌دهند.

جمع‌بندی

لاستیک‌ها به ‌عنوان مهم‌ترین قسمت در هر ماشین و تعیین کننده شتاب، میزان سوخت، سلامتی سرنشینان و... بهتر است دارای استاندارهایی باشند و از برندهای معتبر و باکیفیت تهیه شوند. برند بارز و کویر دو مورد از محبوب‌ترین برندهای ایرانی به حساب می‌آیند که در اکثر شرکت‌های خودروسازی به کار می‌روند.

با مقایسه لاستیک بارز و کویر تایر می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو برند بسیار باکیفیت بوده و هر کدام برای ماشین‌های خاصی به کار می‌روند. از نظر کیفیتی و تقاضا، برند بارز پر طرفدارتر بوده و با قیمت بالاتری نیز به فروش می‌رسد، اگر به دنبال لاستیکی مناسب برای ماشین‌های معمولی مانند پراید، پژو، سمند و... هستید، بهتر است از کویر تایر استفاده کنید، اما در صورتی که ماشین‌های شما نسل جدید هستند، توصیه می‌کنیم لاستیک‌های بارز را تهیه کنید.

انواع لاستیک

سوالات متداول

1- قیمت لاستیک بارز بیشتر است یا کویر؟

به دلیل تقاضای بالا و محبوبیتی که برند بارز دارد، این برند گران‌تر از کویر تایر است، برای اطلاع از قیمت لاستیک‌ها می‌توانید به صفحه محصولات مراجعه کنید.

2- برای خرید لاستیک‌های باکیفیت به کجا مراجعه کنیم؟

رابستون با فروش محصولات اورجینال و باکیفیت، گزینه‌ای مناسب و مطمئن برای خرید محسوب می‌شود، می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات، اقدام به خرید کنید.

3- زمان چک کردن باد لاستیک چه وقت است؟

باد لاستیک‌ها را بهتر است هفته‌ای یک‌بار چک کنید.

4- عمر مفید هر لاستیک چقدر است؟

بهتر است لاستیک‌ها را بعد از 3 سال استفاده تعویض کنید.

 

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment