0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

لاستیک خودرو مناسب فصل زمستان را بشناسید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 13 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1402/01/17
نظرات وبلاگ 0

مقدمه

بسیاری از مالکان خودروها در مناطق سردسیر، توجه ویژه‌ای به خرید لاستیک خودرو مناسب فصل زمستان دارند. هر فصل ابزار مخصوص به خود را می‌طلبد و لاستیک خودرو مخصوص برف نیز یکی از ابزارهای ویژه فصل سرما و زمستان است. تایر های مناسب برای فصل زمستان بین اهالی بازار با نام تایر یخ شکن شناخته می‌شوند، اما در حالت کلی آن‌ها را تایر زمستانی می‌نامند.

در اختیار داشتن لاستیک خودرو مناسب فصل زمستان به رانندگان کمک می‌کند تا بدون نیاز به زنجیر چرخ، به راحتی در جاده‌های آغشته به یخ و برف حرکت کنند. ساکنین مناطق سردسیر در تمامی نقاط جهان به لاستیک خودرو مخصوص برف نیاز دارند. از این رو در مقاله پیش رو به بررسی انواع تایرهای مناسب برای فصل زمستان و نحوه انتخاب لاستیک مناسب از بین آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع لاستیک ها کدم‌اند

به طور معمول تایرهای امروزی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل تایرهای تابستانی، تایر های مناسب برای فصل زمستان و تایرهای چهار فصل می‌شوند. هرکدام از تایرهای موجود در بازار در قالب یکی از این سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:

انواع لاستیک ها کدم‌اند

 

تایرهای تابستانی

نوع مرسوم لاستیک‌ها در بازار ایران، تایرهای تابستانی هستند. لاستیک تابستانی هنگام راندن خودرو در آب و هوای خشک یا باران‌های ملایم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. لاستیک‌های تابستانی نرم‌ترین سواری را نصیب سرنشینان خودرو می‌کنند و بهترین گزینه برای حرکت روی سطح خشک آسفالت هستند. با این حال هنگامی که برف و یخ سطح جاده‌ها را می‌پوشاند، این تایرها عملکرد خود را از دست می‌دهند.

 

تایرهای زمستانی

تایر های مناسب برای فصل زمستان که به صورت کوتاه تایرهای زمستانی نامیده می‌شوند، نوع دوم از لاستیک‌های بازار را تشکیل می‌دهند. این تایرها بهترین گزینه برای سطوح پوشیده شده از یخ و برف هستند و علاوه بر آن در مقابل نوسانات دمایی نیز مقاومت بهتری دارند. تایرهای زمستانی با آج بلند و خشن خود شناخته می‌شوند. این آج برای در هم شکستن انواع یخ و برف طراحی شده است تا خودرو بتواند بدون نیاز به زنجیر چرخ، از هر گذرگاهی عبور کند. با این حال لاستیک زمستانی در شرایط خشک و مطلوب، سواری راحتی ندارند. در نتیجه بهتر است تا با تغییر فصل، تایرهای زمستانی را با انواع دیگر لاستیک تعویض کنید.

 

تایرهای تمام فصل

تایرهای تمام فصل دستاورد جدید تولیدکنندگان لاستیک برای مالکان خودروها هستند که آن‌ها از خرید همزمان دو نوع تایر معاف می‌کنند. تایرهای تمام فصل حد واسطی میان تایرهای زمستانی و تابستانی هستند و در فصل گرم و سرد عملکرد خوبی دارند. افرادی که در مناطق سردسیر با بارش اندک و فصول سرد کوتاه مدت زندگی می‌کنند، گزینه بهتری از تایر تمام فصل برای استفاده پیدا نخواهند کرد. با این حال عملکرد تایرهای تمام فصل در فصول گرم یا سرد به اندازه تایرهای تابستانی یا زمستانی بهینه نیست.

 

چرا از لاستیک زمستانی استفاده کنیم

اکنون که با انواع تایرها آشنا شدید، این پرسش مطرح می‌شود که چرا از تایر های مناسب برای فصل زمستان استفاده کنیم؟ پاسخ این پرسش در قالب دو ویژگی کوتاه قابل شرح است:

  • افزایش چسبندگی: حتما شما هم ویدیوهای مربوط به لیز خوردن خودروها در خیابان‌های شهری همانند تبریز یا حتی تهران را مشاهده کرده‌اید. تایرهای معمولی در شرایط بارندگی سنگین یا قرارگیری برف روی سطوح جاده، چسبندگی مناسبی ندارند و به همین دلیل خودرو شما هنگام حرکت لیز می‌خورد. تایرهای زمستانی به همین منظور طراحی شده‌اند و با دارا بودن آج بزرگ و قطور، چسبندگی فوق‌العاده‌ای را روی سطوح لغزنده ایجاد می‌کنند.
  • بهبود قدرت ترمزها: همواره در آموزش‌های رانندگی فصل زمستان، به رانندگان در مورد ترمز کردن هشدار داده می‌شود. علت این مسئله عدم چسبندگی تایرها روی سطوح یخی و برفی است. در سوی مقابل تایرهای زمستانی سطح برف را می‌شکافند تا با سطح جاده ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل چسبندگی بهتر آن‌ها راننده را قادر می‌سازد در هر زمان ترمز خودرو را فشار دهد.

چرا از لاستیک زمستانی استفاده کنیم

 

تفاوت لاستیک زمستان و چهار فصل چیست؟

هنگامی که صحبت لاستیک خودرو مخصوص برف به میان می‌آید، دو گزینه لاستیک زمستانی و لاستیک چهارفصل پیش روی خریداران قرار دارد. نباید تصور کرد که این دو نوع لاستیک یکسان هستند، چرا که تفاوت‌های بسیاری میان لاستیک چهار فصل و لاستیک زمستانی وجود دارد که در این قسمت آن‌ها را ذکر خواهیم کرد:

تفاوت در طرح و عمق آج: لاستیک‌های چهار فصل آج عمیق‌تری نسبت به تایرهای تابستانی دارند و الگوی آج این تایرها نیز تا حدودی متفاوت است. با این حال همچنان لاستیک‌های چهار فصل از طرح آج خطی و منتظم بهره می‌برند. در سوی مقابل آج تایرهای زمستانی بسیار عمیق‌تر است و الگوهای آج آن‌ها نیز نامنظم است.

نوع استفاده: لاستیک چهار فصل را می‌توان برای تمام فصول و تمام شرایط استفاده کرد. در واقع این لاستیک همانند یک تایر عادی است که در تمامی شرایط به کاربر خدمت رسانی می‌کند؛ اما در سوی مقابل لاستیک زمستانی تنها برای فصل سرد، دوران بارش برف و یخ زدگی معابر کاربرد دارد. استفاده از لاستیک زمستانی در شرایطی که جاده خشک است، تنها موجب دشواری سواری، افزایش مصرف سوخت و ضربه به سیستم تعلیق خواهد شد.

تفاوت علامت‌گذاری: لاستیک‌های چهار فصل و زمستانی از طریق علائم نیز قابل تشخیص هستند. روی لاستیک‌های چهار فصل علامت M+S مشاهده می‌شود که نشانه تمایز آن‌ها از تایرهای تابستانی است. در سوی مقابل روی تایرهای زمستانی علامت یک کوه درج شده است که درون آن یک دانه برف قرار دارد. این ویژگی نشان دهنده تایرهای زمستانی است.

تفاوت لاستیک زمستان و چهار فصل چیست؟

 

ویژگی های لاستیک زمستانی

اگر از ابتدای مقاله تا به اینجا همراه ما باشید، با ویژگی‌های لاستیک خودرو مناسب فصل زمستان به خوبی آشنا شده‌اید. با این حال در این بخش ویژگی‌های یک تایر زمستانی ایده آل را به صورت کوتاه برای شما بیان می‌کنیم:

 

ویژگی اول، نوع پلاستیک مورد استفاده

تایرهای زمستانی از نوع پلاستیک متفاوتی ساخته می‌شوند. این پلاستیک در برابر سرما مقاومت بیشتری دارد و در هوای بسیار سرد منقبض نمی‌شود. پلاستیک به کار رفته در تایرهای معمولی یا حتی تایرهای چهار فصل فاقد این ویژگی است. این لاستیک‌ها هنگامی که در شرایط اقلیمی دشوار قرار می‌گیرند، دچار تغییر شکل می‌شوند اما لاستیک‌های زمستانی در هوای بسیار سرد همچنان ساختار خود را حفظ می‌کنند.

 

ویژگی دوم، الگوی متفاوت

الگوی آج به کار رفته در تایر های مناسب برای فصل زمستان متفاوت از دیگر تایرها است. این آج به گونه‌ای طراحی شده است که یخ و برف درون آج‌ها لاستیک جمع نشود تا چسبندگی لاستیک مورد خدشه واقع نشود. در واقع تایرهای زمستانی بهتر از سایر لاستیک‌ها آب را به بیرون از سطح خود هدایت می‌کنند.

ویژگی های لاستیک زمستانی

 

ویژگی سوم، لبه‌های ضخیم

سومین ویژگی لاستیک خودرو مناسب فصل زمستان لبه‌های ضخیم و زمخت آن‌ها است. این لبه‌ها مقاوم‌تر از تایرهای عادی طراحی شده‌اند و می‌توانند به راحتی یخ و برف را بشکنند. نتیجه مستقیم این قابلیت، عدم هرزگردی لاستیک هنگام گذر از معابر برفی است.

 

نشانه های تشخیص لاستیک زمستانی

بارزترین نشانه برای تشخیص لاستیک خودرو مناسب فصل زمستان، توجه به شکل آج آن‌ها است. نوع آج و عمق آن در تایرهای زمستانی به وضوح با تارهای معمولی تفاوت دارد. حتی برخی تایرهای زمستانی به میخ‌های کوچکی مجهز شده‌اند تا هنگام عبور از یخ و برف، چسبندگی بیشتری داشته باشد. در کنار این موارد، قیمت یک تایر زمستانی همواره بیشتر از تایرهای معمولی است.

دیگر روش شناسایی تایر زمستانی، توجه به علائم درج شده روی آن است. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، روی تایرهای زمستانی یک علامت کوهستان درج شده است که درون آن دانه برف قرار دارد. این علامت بزرگ‌ترین نشانه تشخیص یک تایر زمستانی است.

نشانه های تشخیص لاستیک زمستانی

جمع بندی

مالکان خودروهایی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، همواره به یک لاستیک خودرو مخصوص برف نیاز دارند. این تایرها چسبندگی فوق‌العاده بالایی هنگام عبور از جاده‌های یخ زده دارند و موجب حفظ امنیت سرنشینان می‌شوند. حتی در برخی کشورهای دارای اقلیم سرد و زمستانی همچون کانادا، نمایندگی‌های خودرو ملزم هستند تا با فرا رسیدن فصل زمستان تایرهای زمستانی را جایگزین تایرهای تابستانی در خودروها کنند.

با این حال استفاده از تایرهای زمستانی در شرایط عادی چندان مفید نیست. لاستیک به کار رفته در تولید این تایرها مقاومت خوبی در برابر سرما دارد اما در برابر گرما عملکرد آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل لازم است تا با تغییر فصل، تایرهای زمستانی را با تایرهای تابستانی تعویض کنید. در واقع هرکدام از این تایرها برای فصل خاصی ساخته شده‌اند. تایرهای زمستانی در فصول سرد عملکرد بهینه‌ای دارند و تایرهای تابستانی نیز در هوای گرم بهترین کارکرد خود را به اجرا می‌گذارند؛ بنابراین بایستی از هر تایر برای فصل مناسب خودش استفاده کنید.

 

سوالات متداول

‌1- تایر زمستانی بخریم یا چهار فصل؟

اگر در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی زندگی می‌کنید که سابقه بارش‌های سنگین برف را دارند، بهتر است تا از تایرهای زمستانی استفاده کنید. در غیر این صورت تایرهای چهار فصل می‌توانند نیاز شما را برای فصول سرد تأمین کنند.

2- چه تعداد تایر زمستانی برای خودرو استفاده کنیم؟

بسیاری از رانندگان تنها یک جفت تایر زمستانی را برای محور محرک اتومبیل خود خریداری می‌کنند که این کار اشتباه است. هر چهارچرخ خودرو نیاز به لاستیک زمستانی دارند چرا که برای داشتن بیشترین میزان کشش، بایستی هر چهار چرخ خودرو در یک زمان چسبندگی کافی را داشته باشند.

3- آیا تایرهای زمستانی به نگهداری نیاز دارند؟

هنگامی که از تایرهای زمستانی استفاده نمی‌کنید، بایستی آن‌ها را در محلی خشک و به دور از آلودگی نگهداری کنید. برای اطمینان از محافظت تایرهای زمستانی خود، می‌توانید روکش محافظ تایر را برای آن‌ها خریداری کنید.

 

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment