0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

گل لاستیک چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 12 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1402/11/16
نظرات وبلاگ 0

 از همان ابتدا تولید ماشین، لاستیک‌ها و چرخ‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در ابتدا، چرخ‌ها از جنس چوب بودند و با روکش چرم یا فلز پوشیده می‌شدند. لاستیک‌ها در طول زمان با شکل‌ها و سایزهای متفاوتی ساخته شده‌اند. دلیل این تنوع، استفاده از لاستیک با کاربردهای متفاوت و در وسایل مختلف است.

آج لاستیک با هدف ایجاد امنیت در رانندگی و مقاوم‌سازی لاستیک ایجاد شد. آج لاستیک وظایف مهمی را بر عهده دارد از جمله:

اهمیت اج لاستیک بر روی عملکرد خودرو

اهمیت آج لاستیک بر روی عملکرد خودرو : 

افزایش چسبندگی: آج لاستیک به ایجاد اصطکاک بین لاستیک و جاده کمک می‌کند که باعث افزایش چسبندگی و جلوگیری از لغزش می‌شود.

هدایت آب: آج لاستیک به هدایت آب از زیر لاستیک کمک می‌کند که از پدیده آکواپلانینگ (لغزش روی آب) جلوگیری می‌کند.

کاهش صدا: آج لاستیک به کاهش صدای ناشی از تماس رینگ با جاده کمک می‌کند.

جذب ضربه: آج لاستیک به جذب ضربه‌های ناشی از ناهواری‌های جاده کمک می‌کند و سواری نرم‌تری را فراهم می‌کند.

مهارت رانندگی شما نقشی کلیدی در ایمنی و عملکرد خودرو دارد، اما انتخاب آج یا گل مناسب برای لاستیک‌های ماشین نیز به همان اندازه مهم است. آج یا گل مناسب اولین قدم در انتخاب لاستیک مناسب است، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که لاستیک را متناسب با آب و هوا و جاده‌ای که بیشترین رفت و آمد را در آن دارید، انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین گل لاستیک بارز

انواع اج لاستیک

انواع آج لاستیک چیست ؟

آج‌های لاستیک در طرح‌های مختلفی ارائه می‌شوند تا نیازهای مختلف رانندگان را برآورده کنند. انتخاب آج مناسب، نقشی کلیدی در عملکرد و ایمنی خودرو شما دارد.

آج جهت دار :

آج جهت دار یکی از چهار نوع آج لاستیک موجود در بازار است که برای بهبود عملکرد در سرعت های بالا طراحی شده است. الگوی آج جهت دار به صورت V شکل است و دارای بلوک های آج بزرگ و شیارهای عمیق می باشد. این طراحی به لاستیک کمک می کند تا آب را به طور موثرتری تخلیه کند و چسبندگی و پایداری را در شرایط جاده های خیس افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: لاستیک بارز بهتره یا یزد تایر

آج متقارن

آج متقارن :

شیارهای این نوع طرح، به صورت متقارن و متناوب در تمام سطح لاستیک تکرار می‌شود. طرح آج متقارن برخلاف طرح آج جهت‌دار، در تمام جهت‌ها حرکت می‌کند و هیچ محدودیت حرکتی‌ای ندارد. این ویژگی، این طرح آج را به انتخابی رایج برای رانندگان خودروهای سواری و شهری تبدیل کرده است.

به دلیل طرح آج متقارن، این نوع لاستیک‌ها را می‌توان در محورهای عقب و یا جلو بدون هیچ محدودیتی استفاده کرد. این موضوع مزیت بزرگی برای رانندگان محسوب می‌شود، زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری در تعویض و جابجایی لاستیک‌ها به آنها می‌دهد.  حرکت در همه جهت‌ها می‌تواند طول عمر لاستیک‌های با آج متقارن را کاهش دهد. دلیل این امر آن است که در این نوع لاستیک‌ها، آج در تمام جهات به طور یکسان ساییده می‌شود. در حالی که در لاستیک‌های با آج نامتقارن یا جهت‌دار، آج به گونه‌ای طراحی شده است که در جهت‌های خاص ساییدگی کمتری داشته باشد.

 آج نامتقارن

آج نامتقارن ترکیبی از آج‌های جهت‌دار و متقارن است، اما این ترکیب به تنهایی دلیل استفاده از این نوع آج در خودروهای اسپرت و شاسی‌بلند نیست. طرح آج‌های کناری و آج‌های وسطی در این نوع لاستیک‌ها متفاوت هستند. این تفاوت به منظور ارائه عملکردی بهینه در شرایط مختلف رانندگی، از جمله جاده‌های خشک، بیابانی، بارانی و برفی، طراحی شده است. طرح آج‌های این نوع لاستیک‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که برای رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده‌ای مناسب باشد. توجه به دیواره جانبی لاستیک هنگام نصب لاستیک‌های با آج‌های چند منظوره بسیار مهم است. روی دیواره جانبی لاستیک، علامت‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد کدام سمت لاستیک باید به سمت خارج و کدام سمت باید به سمت داخل خودرو باشد.

آج جهت‌دار نامتقارن :

آج‌های هیبریدی ترکیبی از آج‌های جهت‌دار و نامتقارن هستند و می‌توان آنها را تکامل‌ یافته آج‌های نامتقارن دانست. این نوع آج به طور خاص برای خودروهای اسپورت و حرفه‌ای طراحی شده است و برای استفاده در خودروهای سواری و شهری مناسب نیست. طرح آج این نوع لاستیک‌ها برای پس‌زنی آب در جاده‌های مرطوب و چسبندگی برای پیچ در جاده‌های خشک طراحی شده است. این نوع آج‌ها معمولاً در لاستیک‌های خودروهای سواری و شهری استفاده می‌شود. استفاده از این نوع طرح لاستیک در خودروهایی که بین رینگ محورهای عقب و جلو تفاوت سایزی دارند، توصیه نمی‌شود؛ چراکه طول عمر لاستیک را کاهش خواهد داد و باعث سر رسیدن زمان تعویض لاستیک خودرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: تشخیص لاستیک درجه یک و درجه دو

اج چهار فصل

آج چهار فصل :

آج چهار فصل نوعی آج لاستیک است که برای استفاده در طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی، از جمله زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم، طراحی شده است. این نوع آج مزایا و معایبی دارد که در این مقاله به طور جامع به آنها می‌پردازیم.

آج تابستانی :

آج تابستانی نوعی آج لاستیک است که برای استفاده در فصل تابستان و در شرایط آب و هوایی گرم و خشک طراحی شده است. آج تابستانی در مقایسه با آج چهار فصل و زمستانی، عملکرد بهتری در هندلینگ و فرمان‌پذیری دارد. آج تابستانی در مقایسه با آج چهار فصل و زمستانی، مصرف سوخت کمتری دارد.

آج زمستانی :

آج زمستانی نوعی آج لاستیک است که برای استفاده در فصل زمستان و در شرایط آب و هوایی سرد و برفی طراحی شده است. آج زمستانی به دلیل عملکرد بهتر در برف و یخ، رانندگی ایمن‌تری را در فصل زمستان فراهم می‌کند. آج زمستانی به حفظ ثبات خودرو در جاده‌های لغزنده کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: لاستیک بارز بهتر است یا کویر تایر

کدام آج لاستیک مناسب است

کدام آج لاستیک مناسب است؟

آج لاستیک نقش بسیار مهمی در سلامت و امنیت خودرو دارد. انتخاب آج مناسب با شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی، می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

افزایش چسبندگی: آج مناسب به افزایش چسبندگی لاستیک به جاده در شرایط مختلف آب و هوایی مانند جاده‌های خیس و لغزنده کمک می‌کند.

بهبود هندلینگ: آج مناسب به بهبود فرمان‌پذیری و کنترل خودرو در پیچ‌ها کمک می‌کند.

کاهش ترمزگیری: آج مناسب به تخلیه آب از زیر لاستیک و کاهش مسافت ترمزگیری در جاده‌های خیس کمک می‌کند.

آج‌های لاستیک در 4 طرح کلی و متناسب با نیازهای مختلف طراحی می‌شوند. هر آج و سایزی را که مدنظر قرار داده‌اید، می‌توانید در برندهای متنوع از فروشگاه اینترنتی رابستون به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین لاستیک در ایران، امکان خرید انواع لاستیک با آج‌ها و سایزهای مختلف را از برندهای متنوع برای شما فراهم کرده است.

سخن پایانی :

گل لاستیک یا آج لاستیک نقش بسیار مهمی در سلامت و امنیت خودرو دارد. انتخاب آج مناسب با شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی، می‌تواند به افزایش چسبندگی، هندلینگ، ترمزگیری و عمر مفید لاستیک شما کمک کند. فروشگاه اینترنتی رابستون به عنوان یکی از معتبرترین مراجع آنلاین فروش لاستیک در ایران، با ارائه تنوع بی‌نظیر از برندهای داخلی و خارجی، پاسخگوی نیازهای تمامی مشتریان خود در زمینه لاستیک‌های سواری، شاسی بلند،  می‌باشد.

 

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment