0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

رینگ اسپرت یعنی چه؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 18 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/06/28
نظرات وبلاگ 0

رینگ اسپرت یعنی چه؟ آیا تاکنون رینگ‌های اسپرت را از نزدیک دیده‌اید؟ آیا با ویژگی‌ها، مزایا و معایب این رینگ‌ها آشنایی دارید ؟ آیا نکات خرید این نوع از رینگ‌ها را می‌دانید؟ رینگ‌های اسپرت یکی از مدرن‌ترین رینگ‌هایی هستند که امروزه به فروش می‌رسند. این رینگ‌ها در ساختار خود آلیاژهای فلزی و غیر فلزی را ترکیب کرده و با وزن سبک خود، برای هر خودرویی مناسب به شمار می‌آیند.

شما برای این که بدانید رینگ اسپرت یعنی چه، پیش از هر چیزی باید این رینگ‌ها را به صورت کامل بشناسید و ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها را نیز بدانید. اغلب خودروسازان ایرانی و خارجی به جای این که رینگ‌های فولادی قدیمی استفاده کنند، رینگ‌های اسپرت را انتخاب می‌کنند.

گرچه زیبایی خودرو یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که افراد را به سوی خرید این نوع از رینگ‌ها هدایت می‌کند اما دلیل دیگری هم وجود دارند که سبب محبوبیت هر چه بیشتر از رینگ‌ها می‌شوند. در ادامه با کاربرد، مزایا و معایب چنین رینگ‌هایی آشنا خواهید شد. 

رینگ اسپرت به چه رینگی گفته می‌شود ؟

همان طور که در پاسخ رینگ اسپرت یعنی چه گفتیم، رینگ اسپرت نوعی رینگ آلیاژی به شمار می‌آید که اصلی‌ترین ماده‌ی سازنده‌ی آن، آلومینیوم است. این فلز یس از این که با عناصر فلزی یا غیر فلزی دیگر ترکیب می‌شود، نوعی ماده‌ی اولیه‌ی مستحکم را به وجود می‌آورد.

این رینگ علاوه بر این که قابلیت افزایش زیبایی و جلوه‌ی ظاهری یک خودرو را دارد، توانایی این را هم دارد که عملکرد این خودرو را هم بهبود دهد. این نوع از رینگ‌ها همان گونه که از نامشان پیدا است، اغلب در خودروهای مسابقه‌ای و اسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که با افزایش فرمان‌پذیری خودرو بهبود حرکت خودرو در پیچ‌ها، به کنترل بهتر و آسان‌تر خودرو کمک شایانی می‌کنند.

به طور کلی آلیاژهای آلومینیومی که در ساختار رینگ‌های اسپرت به کار گرفته می‌شوند، به راحتی شکل می‌پذیرند و نسبت به آلیاژهای فولادی ماندگاری بیشتری دارند. به دلیل وجود چنین ویژگی‌هایی است که رینگ‌های اسپرت را در تنوع بالا به بازار عرضه می‌نمایند. در حال حاضر رینگ‌های اسپرت توسط برند‌های مختلف با کیفیت‌های گوناگون تولید شده و توسط فروشندگا‌ن‌ مختلف به فروش می‌رسند.

نکات مهمی که در خرید رینگ اسپرت باید به آن توجه داشته باشید!

امروزه برخی از خودروهای مدرن بر روی خود رینگ‌های اسپرت را جای داده‌اند. اگر رینگ اسپرت در کارخانه بر روی خودرو نصب شود، دیگر شما مشکلی از بابت نصب و خرید این رینگ‌ها نخواهید داشت اما اگر قرار است خودتان به تازگی رینگ‌های اسپرت را خریداری کرده و آن‌ها را بر روی خودرو نصب کنید، باید نکات مهمی که در راستای خرید و نصب چنین رینگ‌های باکیفیتی وجود دارند را مورد توجه قرار دهید تا دچار اشتباه نشوید. این نکات در موارد زیر ذکر شده‌اند :

  • برای خرید رینگ اسپرت باید با توجه به نوع تایر خودرو یک رینگ مناسب را انتخاب کرده و خریداری فرمایید. در صورت انتخاب نادرست رینگ‌ خودرو علاوه بر این که عملکرد خودرو از نظر ترمزگیری با مشکل مواجه می‌شود، سیستم تعلیق آن نیز دچار اختلال می‌شود و در نهایت استهلاک خودرو افزایش می‌یابد. افزیش میزان مصرف سوخت خودرو و افزایش آلایندگی‌های خودرو نیز از دیگر مشکلاتی است که انتخاب رینگ‌ نامناسب با خود به همراه دارد.
  • برای این که بتوانید فرمان پذیری خودروی خود را با استفاده از رینگ‌های اسپرت بهبود دهید، لازم است که رینگ خودرو را یک سایز پهن‌تر از لاستیک خودرو و یک سایز بزرگ‌تر از آن انتخاب کنید. برای اطلاع پیدا کردن از اندازه‌ی رینگ، می‌توانید به بدنه‌ی رینگ نگاه بی‌اندازید. همچنین توجه داشته باشید که این رینگ را از اندازه‌ی استانداردی که تایر خودرو دارد، بزرگ‌تر انتخاب کنید.
  • اگر انتظار دارید که رینگ مدنظر شما تا سالیان سال بر روی خودرویتان کار کند و به اصطلاح آخ نگوید، باید از رینگ‌های استانداردی که توسط برندها و شرکت‌های نامدار و معتبر تولید می‌شوند، بهره ببرید. این را بدانید که رینگ‌های آلیاژی کربنی جزو بهترین، باکیفیت‌ترین و مقاوم‌ترین رینگ‌هایی هستند که در بازار فروش وجود دارند.
  • برای این که بتوانید از دست متقلبان و کلاهبرداران در امان باشید و رینگ‌های اسپرتی را باکیفیت فوق‌العاده خریداری کنید، بهتر است که این رینگ‌ها را از فروشگاه‌های معتبر و با ضمانت‌نامه و گارانتی خریداری نمایید.
  • فراموش نکنید که اگر پهنای رینگی که شما انتخاب کرده‌اید بیش از حد مجاز باشد، ممکن است فرمان‌پذیری خودرو با اختلال مواجه شود. بنابراین برای حرکت بهتر خودرو و تجربه‌ی رانندگی شیرین باید به پهنای رینگ هم توجه کافی بورزید.
  • اگر بتوانید برند رینگ را به درستی و با تحقیق و جست و جوی زیاد انتخاب کنید، جان سرنشینان خودرو را حفظ خواهید کرد. همچنین باید بدانید که رینگی که با لاستیک خودرو تناسب و هماهنگی دارد، در دراز مدت از کاهش عمر لاستیک جلوگیری می‌کند و قدرت مانور خودرو را بهبود می‌بخشد.
  • رینگ‌های اسپرت جزو آن دسته از رینگ‌هایی هستند که برای مسیرهای هموار و مسیرهای شهری مناسب هستند. از این رو اگر می‌دانید که مدام در مسیرهای خاکی و کوهستانی تردد دارید، بهتر است از خرید چنین رینگ‌هایی اجتناب کنید.
  • رینگ‌های سنگینی که در بازار وجود دارند، شاید قیمت مناسبی داشته باشند و از این جهت هم گول زننده باشند اما فراموش نکنید که چنین رینگ‌هایی اغلب تعادل خودرو را بر هم می‌زنند و سانحه می‌آفرینند. پس در خرید رینگ‌ به وزن آن هم توجه کنید. به هر میزان که وزن رینگ سبک‌تر باشد، کیفیت آن بیشتر و بیشتر می‌شود.
  • رینگ‌هایی که آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیومی دارند، رینگ‌هایی باکیفیت هستند. دراین راستا اگر انتخاب شما رینگ‌های غیر آلومینیومی باشد، ممکن است استحکام چندانی از این رینگ‌ها مشاهده نشود.
  • قیمت نیز یکی از فاکتورهای مهمی است که در خرید رینگ باید به آن توجه شود. رینگ‌های اسپرت قسمت بالایی دارند اما اگر فروشگاه‌های منصف را برای خرید این رینگ‌ها انتخاب کنید، می‌توانید باکیفیت‌‌ترین رینگ‌ها را زیر قیمت بازار بخرید.

کاربردهای مختلف رینگ اسپرت 

کاربردهای رینگ اسپرت - رابستون

برای این که به خوبی معنی رینگ اسپرت چیست را بدانید، باید نگاهی هم به کاربردهایی که از رینگ‌های اسپرت به عمل می‌آید بیندازید. امروزه کاربردهای این نوع از رینگ‌ها محدودیت چندانی ندارد.

بنابراین، شما می‌توانید این نوع از رینگ‌ها را با توجه به سایز لاستیک و همچنین با توجه به نوع رینگ، بر روی تمامی خودروها از پراید و پیکان گرفته تا خودروهای لوکس خارجی نصب کنید. این رینگ‌ها ظاهری زیبا را به هر خودرویی می‌بخشند اما این دلیلی بر ضعف عملکرد آن‌ها نیست چرا که رینگ‌های اسپرت چه از نظر فنی و چه از نظر ایمنی توانایی این را دارند که هر خودرویی را ارتقا دهند و عملکردی بهینه را به این خودرو هدیه کنند.

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این رینگ‌ها، کاربرد در بهبود فرمان پذیری خودرو است که اهمیت رینگ‌ اسپرت را تا حد زیادی افزایش داده است. به همین دلیل بسیاری از افراد به خرید و استفاده کردن از رینگ‌های معمولی، رینگ‌های اسپرت را ترجیح داده‌ و آن‌ها را خریداری می‌نمایند.

چرخیدن راحت خودرو، بالا بردن میزان قدرت مانوری که موتور خودرو دارد و همچنین افزایش جذابیت خودرو همه و همه از جمله ویژگی‌هایی است که با استفاده از رینگ‌های اسپرت عاید هر خودرویی می‌شود. بنابراین شما با انتخاب این رینگ‌ها به عنوان یک رینگ مناسب می‌توانید با یک تیر دو نشان نه بلکه چند نشان بزنید.

انواع رینگ‌های اسپرت از نظر قطعات تشکیل دهنده

رینگ‌های اسپرتی که در تمامی فروشگاه‌های تزئینی به فروش می‌رسند، دارای انواع مختلفی هستند. این رینگ‌ها گاه از نظر ساختار و گاه از نظر قطعات تشکیل دهنده‌ به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. اگر بخواهیم به سوال رینگ‌ اسپرت یعنی چه پاسخ کامل دهیم، باید به شما مشتریان گرامی فروشگاه رابستون بگوییم که رینگ اسپرت از نظر قطعات تشکیل دهنده‌ به سه دسته‌ی کلی تقسیم ‌می‌شود :

1- رینگ اسپرت یک تکه :

جدیدترین نوع از رینگ‌های اسپرت، رینگ‌های تک تکه‌ای هستند که با تکنولوژی‌های مدرن عجین شده‌اند. این رینگ‌ها وزن بسیار پایینی دارند و از بهترین آلیاژهای آلومینیومی تشکیل شده‌اند. علاوه بر این، تراکم رینگ‌های تک تکه نسبت به سایر رینگ‌ها بسیار بیشتر است اما در مقابل، افراد برای خرید چنین رینگ‌های باکیفیتی باید هزینه‌های زیادی را هم بپردازند.

 2- رینگ دو تکه :

رینگ‌های اسپرت دو تکه نوع دیگری از رینگ‌های اسپرت هستند که استفاده از آن‌ها بسیار محدود است. این ‌رینگ‌ها از نظر قیمت در سطح تعادلی قرار دارند اما از نظر کیفیت نسبت به رینگ‌های درجه یک تک تکه، چندان گفتنی نیستند. تنوع کم این رینگ‌ها باعث شده است که مشتریان به خرید رینگ‌های درجه سه یا رینگ‌های درجه یک بیش از هرچیزی اهمیت بورزند.

 3- رینگ‌های اسپرت سه تکه :

این نوع از رینگ‌ها متداول‌ترین رینگ‌های اسپرتی هستند که در بازار وجود دارند و خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

این نوع از رینگ‌ها قیمت بسیار مناسبی دارند و از اجزای مختلفی تقسیم شده‌اند که این اجزا با استفاده از دستگاه‌های مخصوص به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند. اگر مونتاژ چنین رینگ‌هایی به خوبی و به درستی انجام نشوند، امکان خطر ساز شدن این رینگ‌ها افزایش می‌یابد.

بنابراین بهتر است که شما رینگ‌های چند تکه را در برندهای معتبر و قابل اعتماد خریداری کنید.

انواع رینگ‌های اسپرت از نظر نوع ساختار

از نظر مواد تشکیل دهنده هم این نوع از رینگ‌ها را به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌کند. دسته‌ی اول، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی را در بر می‌گیرند که تنها و تنها فلز آلومینیوم را در خود جای داده‌اند. این رینگ‌ها مقاومت بالایی دارند و هزینه‌های تعمیر، تعویض یا نگهداری آن‌ها نیز بسیار مناسب است.

نوع دیگر رینگ‌های اسپرت، رینگ‌های آلیاژی هستند. این نوع از رینگ‌ها علاوه بر آلومینیوم، منیزیوم و سایر مواد را هم در خود جای داده‌اند و از استحکام فوق العاده‌ای هم برخوردار شده‌اند. علاوه بر این آلیاژها، نوعی از رینگ‌های اسپرت وجود دارند که با استفاده از آلیاژ کربن و آلومینیوم تشکیل می‌شوند.

از آنجایی که این رینگ‌ها بهترین رینگ‌ موجود در بازار هستند، قیمت‌ بالا و کیفیت منحصر به فردی هم دارند.

ویژگی کلی رینگ‌های اسپرت آلومینیومی

در ادامه جواب به این سوال رینگ اسپرت یعنی چه به ویژگی‌های کلی این رینگ‌ها می‌پردازیم! رینگ‌هایی که در ساختار خود آلیاژهای آلومینیومی را جای داده‌اند، رینگ‌هایی هستند که زیبایی زیادی دارند و از نظر وزن هم سبک هستند. این رینگ‌ها اگر بر روی خودروهایی که اغلب با جاده‌های خاکی سر و کار دارند نصب شوند، ممکن است چندان کیفیتی را از خود نشان ندهند.

درست‌ترین کاربرد این رینگ‌ها این است که در جاده‌های هموار از آن‌ها بهره گرفته شود. مقاومت در برابر ضربه و ماندگاری در شرایط جوی گوناگون نیز از بارزترین ویژگی‌های این رینگ‌ها به شمار می‌آید.

مزایای خرید رینگ اسپرت

دیگر تاکنون همه‌ی ما می‌دانیم که رینگ‌های اسپرت جزو آن دسته از رینگ‌هایی هستند که توانایی افزایش جذابیت و زیبایی ظاهری خودروی شما را دارند. همین امر می‌تواند به مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت این رینگ‌ها هم تبدیل شود. به همین دلیل افراد جوان و خودرو بازاری که زیبایی خودروی خود را مهم‌تر از هر چیز دیگری می‌دانند، اقدام به خرید رینگ‌های اسپرت می‌کنند.

این رینگ‌ها قدرت مانور موتور خودرو را تا حد زیادی افزایش می‌دهند و یک رانندگی دلچسب را برای هر راننده‌ای تداعی می‌کنند. افزایش قدرت مانور موتور خودرو باعث می‌شود که حرکت خودرو در پیچ‌های خطرناک نرم‌تر شود و در نهایت رانندگی هم ایمن‌تر گردد.

یکی از بارز‌ترین مزیت‌هایی که رینگ‌های اسپرت را در میان مشتریان محبوب‌تر کرده است این است که این رینگ‌ها می‌توانند به خوبی میزان خط ترمز را کاهش دهند. به همین دلیل هم کاربردهای گوناگونی را برخوردار شده‌اند. البته آج خودرو نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش میزان خط ترمز یک خودرو دادر اما رینگ‌ اسپرت می‌تواند سیستم ترمزگیری خودرو را بهبود دهد.

معایب خرید رینگ اسپرت

تا الان متوجه شدید که رینگ اسپرت به چه معناسب و در ادامه به معایب رینگ‌های اسپرت می‌پردازیم! رینگ‌های اسپرت اگرچه مزایای زیادی دارند اما از عیب هم عاری نیستند. معایبی که در ساختار این رینگ‌ها دیده می‌شوند، عبارتند از :

  • از آنجایی که کیفیت این نوع از رینگ‌ها بسیار زیاد است، قیمت این رینگ‌ها هم افزایش پیدا کرده است.
  • بدون شک هر خودرویی که در مسیرهای خاکی یا مسیرهای شهری به حرکت می‌پردازد، از دست اندازها و سرعت گیر‌های کوچک و بزرگ می‌گذرد. همین بالا و پایین شدن‌ها یک خودرو باعث شده است که ضربات مربوطه، به رینگ خودرو آسیب برسانند و در نهایت فنرها و سیستم تعلیق خودرو را با مشکل مواجه کنند.
  • رینگ‌های اسپرت به نیروی زیادی برای حرکت دادن خودرو نیاز دارند. از این رو امکان این که میزان سوخت‌های خودرو با استفاده از این رینگ‌ها بیشتر شود، زیاد است.
  • اگر شما نتوانید نکات مهم و اصول خرید رینگ‌ اسپرت را به کار ببندید و در خرید چنین رینگ‌هایی با مشکل مواجه شوید، قطعا نمی‌توانید عملکرد مناسبی را از خودرو مشاهده کنید و در نتیجه ممکن است متحمل خسارات جانی و مالی زیادی شوید.
  • به دلیل این که با استفاده از رینگ‌های اسپرت میزان اصطکاک لاستیک خودرو با زمین افزایش پیدا می‌کند، نرمی فرمان از بین می‌رود و حرکت آن سخت می‌شود. البته این اختلال برای خودروهایی که دارای فرمان هیدرولیک هستند چندان مشهود نیست.
  • رینگ‌های اسپرت پس از مدت زمان کوتاهی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز به تعویض شدن پیدا می‌کنند و این می‌تواند هزینه‌های نگهداری کردن از این رینگ‌ها را افزایش دهد.
  • اگر شما در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین رینگ اسپرتی که با تایر خودرویتان مناسب است دچار اشتباه شوید، ممکن است کیلومتر شمار و سرعت سنج خودرو را با اختلال مواجه ببینید.

خرید رینگ اسپرت - رابستون

خرید رینگ‌ اسپرت

همان طور که گفتیم، یکی از نکات مهمی که به هنگام خرید رینگ‌های اسپرت باید بدانید این است که یک فروشگاه معتبر و تضمینی را برای خرید این رینگ‌ها انتخاب کنید. فروشگاه معتبر و تضمینی را برای خرید این رینگ‌ها انتخاب کنید. فروشگاهی که برای محصولات خود ضمانت را در نظر گرفته است و کیفیت را با قیمتی عالی به شما ارائه می‌کند.

رابستون یکی از همین فروشگاه‌ها است که فعالیت آن محدود به دهه‌ی اخیر نمی‌شود بلکه چندین و چند سال است که این فروشگاه در زمینه‌ی فروش انواع رینگ‌ اسپرت فعالیت دارد. شما با انتخاب رابستون می‌توانید با خیال راحت بهترین رینگ‌ها را انتخاب کنید.

ما در فروشگاه رابستون علاوه بر این که قیمت‌های بسیار مناسبی را برای شما عزیزان در نظر گرفته‌ایم، همواره به دنبال این هستیم که باکیفیت‌ترین رینگ‌ها را آن هم در تنوع بالا به شما ارائه کنیم. پس مشتریان ما در خرید هم قدرت انتخاب بالایی دارند و می‌توانند با دست باز اقدام به خرید بهترین رینگ‌ کنند. ضمن این که ما پیش از خرید مشاوره‌های لازم را نیز به شما عزیزان ارائه ‌می‌کنیم.

سخن پایانی

ما در این مطالب در مورد رینگ اسپرت یعنی چه با شما صحبت کردیم و در جواب رینگ اسپرت یعنی چه گفتیم که رینگ‌های اسپرت به عنوان مدرن‌ترین و زیباترین رینگ‌های موجود در بازار شناخته شده‌اند که کیفیت ساختاری زیادی هم دارند.

این رینگ‌ها زمانی که بر روی یک خودرو قرار می‌گیرند، قابلیت این را دارند که حرکت خودرو را بهبود ببخشند و سیستم‌های ترمزگیری و حرکتی این خودرو را نیز بهتر کنند. رینگ‌های اسپرت با افزایش قدرت مانور و قدرت فرمان‌پذیری خودرو، دارای محبوبیت زیادی شده‌اند اما همواره از عیب هم عاری نیستند.

ما در این مطلب در مورد مزایا و معایب گسترده‌ای که این رینگ‌ها دارند با شما صحبت کردیم و کاربردها و انواع گوناگون آن‌ها را برای شما ذکر کردیم. امیدواریم مطالب فوق که توسط فروشگاه رابستون برای شما تهیه شده بود، برایتان مفید باشند.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment